ΤΟ ΣΥΡΤΑΡΙ ΜΟΥ (ΨΑΞΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ)

Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2023

ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ, ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ, ΛΑΡΙΣΑ




«Ένα παιδί μεγαλώνει στην Αθήνα 1934-1944» του Νίκου Βατόπουλου στη Λογοτεχνική Γωνία


Η Αντιδημαρχία Πολιτισμού & Επιστημών του Δήμου Λαρισαίων, το περιοδικό ΘΡΑΚΑ, το ΠΟΚΕΛ, το βιβλιοπωλείο ΚΑΛΤΣΑΣ και οι εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ διοργανώνουν την παρουσίαση του νέου βιβλίου του Νίκου Βατόπουλου «Ένα παιδί μεγαλώνει στην Αθήνα 1934-1944», την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2023 στις 19:00 στη Λογοτεχνική Γωνία (Γαληνού και Φαρμακίδου, Λάρισα).

Για το βιβλίο θα μιλήσει ο γιατρός και ποιητής Κώστας Λάνταβος και η εκπαιδευτικός και συγγραφέας Χρύσα Μαστοροδήμου.
Ο Νίκος Βατόπουλος θα απαντήσει σε ερωτήσεις του κοινού και θα υπογράψει αντίτυπα του βιβλίου του.

Συντονιστής: Ντίνος Κοντοκώστας, δημοσιογράφος.

Θα προλογίσουν οι: Πάνος Σάπκας, αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Επιστημών Δήμου Λαρισαίων, Θάνος Γώγος, ποιητής, εκδότης, διευθυντής του Πανθεσσαλικού Φεστιβάλ Ποίησης.

Με αφετηρία το ημερολόγιο που κρατούσε ο πατέρας του ως παιδί και έφηβος από το 1934 ως το 1944, ο Νίκος Βατόπουλος ξετυλίγει μια διπλή αφήγηση μέσα στον χρόνο.

Μαζί με την καθημερινότητα, έρχονται στο φως διαδρομές μέσα στην Αθήνα, τα σχολικά χρόνια στη Λεόντειο Πατησίων, ο συνοικιακός αθλητισμός γύρω από το «Σπόρτιγκ», τα μπάνια στο Φάληρο, τα ταξίδια με καΐκι ως το Άστρος, η εξερεύνηση του παραμυθένιου τοπίου στις όχθες του Κηφισού.

Όλα αυτά συνθέτουν μια διαφορετική εμπειρία της αστικής διαβίωσης και δίνουν τροφή για σκέψη για τις ανάγκες της απλής ζωής, για το δικαίωμα στην ευτυχία, για τη σταδιακή ενηλικίωση μέσα από τα σκοτεινά χρόνια της Κατοχής.

Με την Αθήνα πρωταγωνίστρια, το ημερολόγιο αυτό είναι ένα από τα σπάνια γραπτά τεκμήρια γραμμένα από παιδί ή έφηβο στα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του ’40, και δίνει το έναυσμα για σύγκριση, μελέτη, αναστοχασμό.

*
Απόσπασμα από το βιβλίο

Οι μεγάλες αφηγήσεις είναι υποκειμενικές. Αλλά και οι ελάσσονες, οι μικρές, αυτές που ξεχάστηκαν σε τετράδια, τεφτέρια, κατάστιχα, κόλες διαγωνίσματος, φύλλα αλληλογραφίας. Όπως όσα άφησε ο πατέρας μου με το μολύβι του και τα ανορθόγραφα γράμματά του και αργότερα με το καφετί μελάνι και την καλλιγραφία του γυμνασιόπαιδα. Όλες οι αφηγήσεις όμως, είτε είναι αυθόρμητες και αβίαστες είτε προσεκτικά σχεδιασμένες, βάφονται με το χρώμα του συναισθήματος, ακόμα και όταν τεκμηριώνονται ως αντικειμενικές.

Ο Νίκος Βατόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1960. Από το 1988 εργάζεται στην εφημερίδα Η Καθημερινή ως δημοσιογράφος, στο πολιτιστικό τμήμα. Έχει ειδικευτεί στην ιστορία της Αθήνας και σε θέματα αστικού πολιτισμού.
Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνονται η φωτογραφική καταγραφή της Ελλάδας, η ιστορία των αστικών κέντρων, η αρχιτεκτονική του 19ου και του 20ού αιώνα, η ιστορία των εντύπων και οι διαδρομές των σκαπανέων της φωτογραφίας.
Ειδική ερευνητική ενότητα αποτελεί η μη καταγεγραμμένη μικροϊστορία και η «ανεπίσημη» πόλη.
Έχει λάβει μέρος σε εικαστικές εκθέσεις ως φωτογράφος και έχει διοργανώσει το πρότζεκτ «Η Αθήνα της δεκαετίας του ‘60» (Ελληνοαμερικανική Ένωση, 2014).
Έχει συμμετάσχει στα συλλογικά έργα: «Φωτογραφικόν Πρακτορείον ”Δ. Α. Χαρισιάδης”» (Μουσείο Μπενάκη, 2009), «Γιώργος Ζογγολόπουλος» (Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, 2016) και «18 κείμενα για τον Γιάννη Μαρή» (Πατάκης, 2016).

Από τις εκδόσεις Μεταίχμιο κυκλοφορούν τα βιβλία του: Περπατώντας στην Αθήνα, Μικροί δρόμοι της Αθήνας, Όπου και να ταξιδέψω, Στο βάθος του αιώνα, όπως και η αγγλική έκδοση Walking in Athens

Χάρης Μελιτάς, Ποίηση


έργο: Εξάρχου Δήμητρα



ΚΑΡΕ ΤΗΣ ΜΟΙΡΑΣ
Έβγαλε απ' την τσέπη του
μια φαγωμένη τράπουλα
έκοψε, ανακάτεψε κι άρχισε να μοιράζει.
Του Γιάννη, του Ντίνου, του Έκτορα, δικό του.
Και πάλι.
Του Γιάννη, του Ντίνου, του Έκτορα, δικό του...
''Κύριε'', τον έκοψε ο σερβιτόρος
''δεν βρίσκεστε στο καφενείο της γειτονιάς
ασχημονείτε σε κυλικείο νεκροταφείου.''
Μάζεψε ντροπιασμένος τα χαρτιά
ασπάστηκε τον γιο του μακαρίτη
και χύθηκε στα κύματα του δρόμου.
Πού να τους εξηγήσει τέτοιες ώρες
για το θεριό θανατικό του τελευταίου χρόνου;
Ο Γιάννης έφυγε προχθές από καρδιά
ο Ντίνος τις προάλλες στην εγχείρηση
ο Έκτορας ανήμερα Χριστούγεννα
όσο γι' αυτόν
είχε πεθάνει απ' το Φθινόπωρο
κι ας μην το είχε πει ούτε στο σπίτι.
Έστησε τα κομμάτια του στη γέφυρα
έκοψε, ανακάτεψε κι άρχισε να μοιράζει.
Του Γιάννη, του Ντίνου, του Έκτορα, δικό του.
Και πάλι.
Του Γιάννη, του Ντίνου, του Έκτορα...

Μελιτάς Χάρης

PEN INTERNATIONAL Ουκρανία: Έτος εγκλημάτων πολέμου αλλά και αποφασιστικότητας


24 Φεβρουαρίου: Σήμερα συμπληρώνεται ένας χρόνος από τότε που η Ρωσική Ομοσπονδία εξαπέλυσε στρατιωτική εισβολή πλήρους κλίμακας στην Ουκρανία.  
 
Σύμφωνα με τον ΟΗΕ, 7.199 άμαχοι έχουν σκοτωθεί και 11.756 τραυματίστηκαν, αν και οι πραγματικοί αριθμοί είναι πιθανότατα πολύ υψηλότεροι. Πολλοί δηλώνονται ακόμη ως αγνοούμενοι. Πάνω από 14 εκατομμύρια άνθρωποι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους. Πάνω από 2,8 εκατομμύρια Ουκρανοί βρίσκονται στη Ρωσική Ομοσπονδία και τη Λευκορωσία∙ οι περισσότεροι εκτοπίστηκαν βίαια.
 
Σε αυτήν την τραγική επέτειο, το PEN International καλεί για άλλη μια φορά τις ρωσικές αρχές να τερματίσουν αμέσως και άνευ όρων τον καταστροφικό τους πόλεμο εναντίον της Ουκρανίας. Οι συνοπτικές εκτελέσεις, οι εξαναγκαστικές εξαφανίσεις, τα βασανιστήρια, οι αναγκαστικές απελάσεις ισοδυναμούν με εγκλήματα πολέμου. Η σκόπιμη στοχοποίηση κατοικημένων περιοχών και σταθμών παραγωγής ενέργειας έχει εκθέσει εκατομμύρια Ουκρανούς σε ακραίες κακουχίες, καθώς αναγκάζονται να υπομείνουν συνθήκες παγετού και δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ζωτικές υπηρεσίες. Οι πυρηνικές απειλές είναι απαράδεκτες. Η απόδοση ευθυνών για εγκλήματα πολέμου είναι ζωτικής σημασίας. Όλοι οι υπεύθυνοι πρέπει να προσαχθούν στη δικαιοσύνη, δήλωσε ο Germán Rojas, Επικεφαλής της Επιτροπής Συγγραφέων για την Ειρήνη του PEN International.
 
Καθώς ο πόλεμος του Πούτιν εναντίον της Ουκρανίας μαίνεται, νέα στοιχεία για φρικαλεότητες που διέπραξαν οι ρωσικές δυνάμεις έρχονται στο φως. Η σεξουαλική βία χρησιμοποιείται ως όπλο πολέμου, κυρίως εναντίον των γυναικών, συμπεριλαμβανομένων των κοριτσιών και των ηλικιωμένων γυναικών. Μέλη της οικογένειας αυτών έχουν κατά καιρούς αναγκαστεί να γίνουν μάρτυρες των εγκλημάτων. Οι επιζώντες πρέπει να έχουν πρόσβαση στη δικαιοσύνη και να προστατεύονται από επανατραυματισμούς ή οποιαδήποτε είδους μορφή βίας, δήλωσε η Zoë Rodriguez, Επικεφαλής της Επιτροπής Γυναικών Συγγραφέων του PEN International.
 
Συγγραφείς και δημοσιογράφοι στοχοποιήθηκαν, απήχθηκαν, δέχτηκαν επιθέσεις και σκοτώθηκαν
 
Τουλάχιστον 13 Ουκρανοί και ξένοι δημοσιογράφοι και εργαζόμενοι στα μέσα ενημέρωσης σκοτώθηκαν από τις 24 Φεβρουαρίου 2022 ενώ εκτελούσαν τα επαγγελματικά τους καθήκοντα. Στις 28 Νοεμβρίου 2022, η ανάλυση DNA επιβεβαίωσε ότι το πτώμα που βρέθηκε στον τάφο N.319 στο δάσος του Izium, στην Ανατολική Ουκρανία, ήταν του Ουκρανού συγγραφέα Volodymyr Vakulenko. Η είδηση ότι είχε απαχθεί για πρώτη φορά δημοσιεύτηκε τον Απρίλιο, αλλά οι πληροφορίες για τη μοίρα του έγιναν γνωστές μόνο αφού ο ουκρανικός στρατός ανακατέλαβε το Izium από τις ρωσικές δυνάμεις.
Στα εδάφη που ελέγχεται από ρωσικές δυνάμεις και συνδεδεμένες με αυτές ένοπλες ομάδες, πολίτες-δημοσιογράφοι και ακτιβιστές ανθρωπίνων δικαιωμάτων συνεχίζουν να κρατούνται πίσω από τα κάγκελα για λόγους πολιτικά υποκινούμενους. Ο δημοσιογράφος και ακτιβιστής των Τατάρων της Κριμαίας Server Mustafayev κρατείται στη Ρωσική Ομοσπονδία, κατά κατάφωρη παραβίαση του διεθνούς δικαίου.
 
Το PEN International καταδικάζει απερίφραστα τις απειλές κατά της ζωής και της ασφάλειας των συγγραφέων και των δημοσιογράφων που προκύπτουν από την εισβολή της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Ουκρανία και κάνει έκκληση να προσαχθούν στη δικαιοσύνη οι υπεύθυνοι. Οι ρωσικές αρχές πρέπει να απελευθερώσουν αμέσως και άνευ όρων όλους όσοι κρατούνται αποκλειστικά για την ειρηνική έκφραση των απόψεών τους. Η διεθνής κοινότητα θα πρέπει να αυξήσει την υποστήριξη για να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα των μέσων ενημέρωσης στην Ουκρανία και να κάνει ό,τι περνά από το χέρι της για να επιτραπεί στους Ουκρανούς δημοσιογράφους και στα μέσα ενημέρωσης που εξορίστηκαν να συνεχίσουν το έργο τους, δήλωσε η Ma Thida, Επικεφαλής της Επιτροπής Συγγραφέων στη Φυλακή του  PEN International.
 
 

Εγκλήματα κατά της πολιτιστικής κληρονομιάς 

Μουσεία, βιβλιοθήκες και αρχεία σε όλη την Ουκρανία έχουν δεχθεί συνεχείς επιθέσεις. Οι ρωσικές δυνάμεις καταστρέφουν σκόπιμα ιστορικούς χώρους και λεηλατούν και διακινούν λαθραία πολιτιστικά αγαθά, εγκλήματα που οι ουκρανικές αρχές έχουν περιγράψει ως επίθεση κατά της ίδιας της ταυτότητάς τους. Μέχρι την 1η Φεβρουαρίου 2023, η UNESCO είχε επαληθεύσει ζημιές σε 238 πολιτιστικούς χώρους. Στις κατεχόμενες περιοχές της Ουκρανίας, επιβάλλονται «ρωσικά πρότυπα» στα τοπικά σχολεία, με τη σταδιακή κατάργηση της διδασκαλίας της ουκρανικής γλώσσας, ιστορίας και λογοτεχνίας. 

To PEN International ανησυχεί για το μέγεθος της καταστροφής και της λεηλασίας της ανεκτίμητης πολιτιστικής κληρονομιάς της Ουκρανίας από τις ρωσικές δυνάμεις και στέκεται στο πλευρό των πολλών καλλιτεχνών και πολιτιστικών παραγόντων που συνεχίζουν το έργο τους παρά τις αντιξοότητες. Καθώς οι ουκρανικές αρχές εργάζονται ακούραστα για την προστασία της πολιτιστικής τους κληρονομιάς, η διεθνής κοινότητα πρέπει να δώσει ιδιαίτερη προσοχή στην υποστήριξη της Ουκρανίας για την καταγραφή τέτοιων επιθέσεων. Ο πολιτισμός πρέπει να βρίσκεται στο επίκεντρο των προσπαθειών ανοικοδόμησης και ανάκαμψης, δήλωσε o Urtzi Urrutikoetxea, Επικεφαλής της Επιτροπής Μετάφρασης και Γλωσσικών Δικαιωμάτων του PEN International.
 
 
H
 Ουκρανική αποφασιστικότητα
 
Παρά τις πιο δύσκολες συνθήκες,  το PEN Ukraine συνεχίζει το πρωτοποριακό του έργο: #DialoguesOnWar, Words and Bullets, Here-and-Now: Stories of Journalists at War, #SolidarityWords και μια σειρά από εκθέσεις φωτογραφίας,  που μεταξύ άλλων, όλα έχουν στόχο στην αποτύπωση των εμπειριών του πολέμου και στην αντιμετώπιση της ρωσικής παραπληροφόρησης. 

Ο πολιτισμός δεν έρχεται όταν «όλα τα άλλα ζητήματα έχουν λυθεί». Δεν έρχεται όταν παρέχεται ασφάλεια και όταν η άνεση είναι εγγυημένη. Ο πολιτισμός είναι μια υπαρξιακή απάντηση στη βαθύτερη εμπειρία μας ως ανθρώπινα όντα, συχνά όταν ακροβατούμε μεταξύ ζωής και θανάτου. Ο πόλεμος είναι τραγικός και  ο πολιτισμός είναι συχνά μια από τις σπάνιες ευκαιρίες που έχουμε για να ξεπεράσουμε την υπαρξιακή σιωπή που προκαλεί ο πόλεμος. Ο ουκρανικός πολιτισμός σήμερα αγωνίζεται ενάντια στον εχθρό, όπως και ολόκληρη η κοινωνία, αλλά πιστεύω ότι αυτός ο αγώνας θα οδηγήσει όχι μόνο στη νίκη της Ουκρανίας και του ελεύθερου κόσμου, αλλά και στη νίκη της ζωής ενάντια στο θάνατο. Ο πολιτισμός δεν μπορεί να μας απαλλάξει από τον πόνο – αλλά μπορεί να βοηθήσει τα ανθρώπινα όντα να είναι νικητές στους αγώνες τους, δήλωσε ο Volodymyr Yermolenko, Πρόεδρος του PEN Ουκρανίας.
 
Σήμερα, δηλώνουμε ξανά την υποστήριξή μας στους φίλους μας στο PEN Ουκρανίας και σε όλους όσοι επλήγησαν από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Το μήνυμά μας προς τη διεθνή κοινότητα είναι σαφές. Τα κράτη πρέπει να υποστηρίξουν όλες τις προσπάθειες για να διασφαλίσουν τη λογοδοσία για παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου που διαπράττονται στην Ουκρανία και να εργαστούν συλλογικά για την αποκατάσταση, αποζημίωση και επανόρθωση για παραβιάσεις του παρελθόντος και την πρόληψη περαιτέρω παραβιάσεων, δήλωσε ο Burhan Sonmez, Πρόεδρος του PEN International.

Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2023

ΠΟΥΛΙΝΑΚΗΣ ΝΙΚΟΣ, ΠΟΙΗΣΗ

Estanda Cavino



Ψυχοσάββατα "

Είναι κάτι ψυχοσάββατα
που ευωδιάζουν λιβάνι
και λιώνουν σαν λιανοκέρια
απ΄ τα αναστενάγματά τους.
Είναι κάτι ψυχοσάββατα
πουλιά πρόσφυγες σε ξόβεργα
που κληρονομήσαμε έτσι.
Ανάμεσα σε τόσα άλλα.
Με έναν επιπλέον λόγο.
Να θρηνοκελαηδούν το ύφος
του πολύσπορου βλέμματος
των ζωντανών που έχασε στο ζύγι.

********

" Θεέ μου "
Θεέ μου , να μη γενεί η ζωή μας
ένας αγέρας που δεν ανασαίνεται.
Ένα ορφανεμένο βλέμμα δίχως προορισμό.
Ένα μοιρασμένο χάδι δίχως ψυχή.
Ένα δέρμα γιασεμί δίχως ρίγος.
Ένα γδυτό φιλί που κόβει σαν γυαλί.

*********************

" Βλέμμα "
Λαμποκοπάει το βλέμμα της
σαν δέρμα νεογέννητου.
Ώσπου ξαφνικά τα θεμέλιά μου
νηστικά , διψασμένα αναζητούν
να το αγκαλιάσουν
να το χορτάσουν
να το χωνέψουν.
Λαμποκοπάει το βλέμμα της
σαν δέρμα νεογέννητου.
Κι εγώ λαχταρώ να γλιστρήσω
στη βάση του λαιμού της.
Στο ατίθασο λακκάκι της.
Σαν θυμαρόμελο που χύνεται αιρετικά.
Σαν ζεστή ψίχα
κριθαρένιου ψωμιού
για τα πολύ δύσκολα.
Να προσποιηθώ τον πνιγμένο.
Να αργήσουν να ΄ρθουν οι βροχές της.
Να παλιώσει το χώμα μου.
Να γεννούν τυφλά χασομέρια
οι ρίζες των σκιών μου.
Μεμιάς να μετουσιωθεί
η γη των καημών μου
σε παρόρμηση ώρας βυζαντινής
που γαζώνει μονολόγους και αυταπάτες
σαστισμένων ανέμων.
Λαμποκοπάει το βλέμμα της
σαν δέρμα νεογέννητου.
Και τότες λευτερώνετε
ένας πλανόδιος ουρανός.
Και φυτεύει στους κήπους των ματιών της
αναπιάσματα προζυμιών ονείρων.
Μέχρις να ακουστεί
ο χρυσοπόρφυρος κρότος
των βλεφαρίδων της.



Νίκος Αντ. Πουλινάκης

Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2023

9ος Λογοτεχνικός Διαγωνισμός για το έτος 2023 από το Πετρίδειο Ίδρυμα


Το Πετρίδειο Ίδρυμα, σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Ζωή και Τέχνη, προκηρύσσει τον 9ο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό για το έτος 2023:

Οι θεματικές κατηγορίες είναι οι εξής:

Α. Μυθιστόρημα, Β. Διήγημα, Γ. Παιδική Λογοτεχνία, Δ. Θεατρικό

Τα βραβεία που θα απονεμηθούν, είναι τα εξής:

Α. Μυθιστόρημα:

Θα δοθούν τρία βραβεία (1ο, 2ο, 3ο) και τρεις έπαινοι.

Η επιτροπή μπορεί κατά την κρίση της να δώσει είτε παραπάνω βραβεία, είτε να μην δοθούν κάποια αν κρίνει ότι τα έργα δεν είναι άξια βράβευσης.



Το πρώτο βραβείο θα εκδοθεί από το Πετρίδειο Ίδρυμα και τις Εκδόσεις Ζωή και Τέχνη.

Τα έξοδα της έκδοσης επιβαρύνουν εξ ολοκλήρου τους διοργανωτές και δεν θα υπάρχει καμία επιβάρυνση για την έκδοση από τον συγγραφέα.

Θα εκδοθεί αριθμός αντιτύπων εκ των οποίων μέρος τους θα παραμείνει στο Πετρίδειο Ίδρυμα και τις Εκδόσεις Ζωή και Τέχνη για σκοπούς προώθησης και δωρεάς στις δημοτικές βιβλιοθήκες Πάφου και Γεροσκήπου ενώ τα υπόλοιπα θα δοθούν στον συγγραφέα.

Β. Διήγημα:

Θα δοθούν τρία βραβεία (1ο, 2ο, 3ο) και τρεις έπαινοι.

Η επιτροπή μπορεί κατά την κρίση της να δώσει είτε παραπάνω βραβεία, είτε να μην δοθούν κάποια αν κρίνει ότι τα έργα δεν είναι άξια βράβευσης.

Στο Α’ Βραβείο θα δοθεί το ποσό των 150 ευρώ.

Το Πετρίδειο Ιδρυμα επιφυλάσσει το δικαίωμα του για την έκδοση συλλογής των βραβευθέντων διηγημάτων ανά τριετία.

Γ. Παιδική Λογοτεχνία

Θα δοθούν τρία βραβεία (1ο, 2ο, 3ο) και τρεις έπαινοι.

Η επιτροπή μπορεί κατά την κρίση της να δώσει είτε παραπάνω βραβεία, είτε να μην δοθούν κάποια αν κρίνει ότι τα έργα δεν είναι άξια βράβευσης.

Το πρώτο βραβείο θα εκδοθεί από το Πετρίδειο Ίδρυμα και τις Εκδόσεις Ζωή και Τέχνη.

Τα έξοδα της έκδοσης επιβαρύνουν εξ ολοκλήρου τους διοργανωτές και δεν θα υπάρχει καμία επιβάρυνση για την έκδοση από τον συγγραφέα.

Θα εκδοθεί αριθμός αντιτύπων εκ των οποίων μέρος τους θα παραμείνει στο Πετρίδειο Ίδρυμα και τις Εκδόσεις Ζωή και Τέχνη για σκοπούς προώθησης και δωρεάς στις δημοτικές βιβλιοθήκες Πάφου και Γεροσκήπου ενώ τα υπόλοιπα θα δοθούν στον συγγραφέα.

Δ. Θεατρικό Έργο

Θα δοθούν τρία βραβεία (1ο, 2ο, 3ο) και τρεις έπαινοι.

Η επιτροπή μπορεί κατά την κρίση της να δώσει είτε παραπάνω βραβεία, είτε να μην δοθούν κάποια αν κρίνει ότι τα έργα δεν είναι άξια βράβευσης.

Στο πρώτο βραβείο θα απονεμηθεί το ποσό των 400 ευρώ.

Τα πνευματικά δικαιώματα όλων των βραβευθέντων έργων παραμένουν στους συγγραφείς. Το Πετρίδειο Ίδρυμα διατηρεί το αποκλειστικό δικαίωμα εκμετάλλευσης των έργων για τα επόμενα δυο χρόνια. Σε περίπτωση που κάποιο από τα έργα παρουσιαστεί σε οποιαδήποτε θεατρική σκηνή ο συγγραφέας δικαιούται ποσοστό 10% επί των καθαρών εισπράξεων.

Σε όλους τους επιτυχόντες θα απονεμηθεί τιμητικό δίπλωμα.

ΓΕΝΙΚΟΙ ΟΡΟΙ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣτο Διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν Κύπριοι και Ελλαδίτες συγγραφείς, οι οποίοι διαμένουν στην Κύπρο, την Ελλάδαή το εξωτερικό.
Τα έργα πρέπει απαραίτητα να είναι στην ελληνική γλώσσα.
Το περιεχόμενο των έργων, πρέπει να διακρίνεται για τη λογοτεχνική του ποιότητα.
Ο/Η δημιουργός εγγυάται το πρωτότυπο του έργου του/της και αναλαμβάνει κάθε ευθύνη έναντι τρίτων απαιτητών η εγκαλούντων ως προς την πρωτοτυπία του έργου.
Το μυθιστόρημα θα πρέπει είναι μέχρι 100 σελίδες, το παραμύθι από 40 μέχρι 50 σελίδες, το διήγημα μέχρι 6 σελίδες και το θεατρικό έργο μέχρι 50 σελίδες και μέχρι έξη πρόσωπα.
Τα έργα πρέπει να αποστέλλονται με e-mail στη διεύθυνση: petridioidryma@cytanet.com.cyΌλες οι συμμετοχές πρέπει να συνοδεύονται από σύντομο βιογραφικό του συγγραφέα, μικρή περίληψη του έργου, φωτογραφία του συγγραφέα, ταχυδρομική διεύθυνση, ηλεκτρονική διεύθυνση και τηλέφωνο, καθώς επίσης και υπεύθυνη δήλωση του ενδιαφερομένου ότι αποδέχεται ανεπιφύλακτα όλους τους όρους του Διαγωνισμού που περιλαμβάνονται στην παρούσα προκήρυξη.
Το όριο συμμετοχής του κάθε διαγωνιζομένου είναι μία συμμετοχή ανά θεματική κατηγορία.
Τα κείμενα θα ελέγχονται εφόσον αποστέλλονται σε μορφή: Word, Α4, 12αρι Times.
Τα έργα που θα πάρουν μέρος στο διαγωνισμό δε θα πρέπει να έχουν εκδοθεί σε έντυπη ή e-book μορφή, ή σε blog.

Για τα μυθιστορήματα και μόνο εξαιρείται ή έκδοση μέρους σε ηλεκτρονική μορφή (χωρίς isbn και οποιαδήποτε δικαιώματα) έως του μισού του έργου (50%).Μέχρι την δημοσίευση των αποτελεσμάτων τα έργα που στέλνονται στον διαγωνισμό δεν μπορούν να εκδοθούν ή δημοσιευτούν τυπωμένα ή ηλεκτρονικά. Μετά το πέρας του διαγωνισμού απελευθερώνονται, με εξαίρεση τα βραβευμένα προς δημοσίευση.
Η αξιολόγηση των έργων θα γίνει από Κριτική Eπιτροπή.

Η Επιτροπή δικαιούται: (α) Να απονείμει βραβείο (β) Να μην απονείμει βραβείο. Η απόφαση της Επιτροπής η οποία θα είναι αιτιολογημένη μέσω σκεπτικού, είναι τελεσίδικη και οι συμμετέχοντες αποδέχονται ανεπιφύλακτα την κρίση της.Τελευταία ημερομηνία υποβολής έργων ορίζεται η 31η Μαρτίου 2023.
Συμμετοχές οι οποίες δεν πληρούν τους πιο πάνω όρους, δεν θα ληφθούν υπόψη.
Οι βραβευθέντες με Α’ Βραβείο δεν θα μπορούν για τους επόμενους δυο διαγωνισμούς να συμμετάσχουν στην ίδια κατηγορία.
Κατά την απονομή οι βραβευθέντες με Α’ Βραβείο θαπρέπει να τιμήσουν με την παρουσία τους, τους διοργανωτές.
Τα μέλη της κριτικής επιτροπής εξαιρούνται του διαγωνισμού.
Τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν τον Νοέμβριο 2023 στην σελίδα των Εκδόσεων Ζωή και Τέχνη και στην σελίδα του Περιοδικού Ζωή και Τέχνη στις διευθύνσεις lifeandartpublications.blogspot.com και lifeandartmagazine.blogspot.com αντίστοιχα, όπως και στις σελίδες Εκδόσεις Ζωή και Τέχνη και Περιοδικό Ζωή και Τέχνη στο facebook.

Η ημερομηνία κατά την οποία θα πραγματοποιηθεί η τελετή απονομής των βραβείων, θα ανακοινωθεί αργότερα.

Σκουρτής Γεώργιος, νέα ποιητική συλλογή



Είναι προς θάνατον
Γεώργιος Σκούρτης
Καλύβια ΑττικήςΑΩ Εκδόσεις
2022
σ. 40
Δέσιμο: Μαλακό εξώφυλλο
ISBN: 978-618-5675-19-6
Γλώσσα πρωτοτύπου: ελληνικά
Κυκλοφορεί
Τιμή: 10.60€ Φ.Π.Α.: 6%

Περίληψη:

Σ Κ Ι Ε Σ Τ Η Σ Α Θ Η Ν Α Σ

Οι σκέψεις σου, τα όνειρα, ο ήχος μιας σειρήνας
Είν’ όλα αυτά που κρύφτηκαν στη λόχμη της Αθήνας
Κι αφήνονται τα θέλω σου σα στέγες ρημαγμένες
Πάνω σε μέρες που ’ρχονται και φεύγουν τρομαγμένες.
Σε πότισε το βλέμμα τους συνήθειες της πιάτσας
Στεγνώνεις με τα ρούχα σου στο σύρμα της ταράτσας
Και η στιγμή που πέρασε και πηρέ τ άγγιγμά του
Κυλάει μες στις φλέβες σου μια νύχτα του Σαββάτου.
Σ’ ένα κουτάλι γέμισες με σκόνη τις αγάπες
Και απ’ τη φλόγα έλιωσες γεμάτη οφθαλμαπάτες
Και το κορίτσι που ’φυγε να εύρει τη χαρά του
Κυλάει μες στις φλέβες σου τη νύχτα του Σαββάτου.

Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2023

Λογοτεχνικός διαγωνισμός Εταιρείας Τεχνών Επιστήμης και Πολιτισμού Κερατσινίου, 2023


Η Εταιρεία Τεχνών Επιστήμης και Πολιτισμού Κερατσινίου, προκηρύσσει και φέτος, για εικοστή τρίτη κατά σειρά χρονιά, Πανελλήνιο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό (ποίηση, διήγημα, θεατρικό, οδοιπορικό, δοκίμιο, παραμύθι και σατιρικό). Οι όροι του διαγωνισμού είναι οι εξής:

  • Το θέμα είναι ελεύθερο.
  • Όλα τα έργα πρέπει να είναι δακτυλογραφημένα.
  • Κάθε διαγωνιζόμενος μπορεί να συμμετέχει με 1 (ένα) έργο ανά κατηγορία, πλην του ποιήματος όπου επιτρέπονται έως 2 (δύο).
  • Το διήγημα δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 15 σελίδες σε διπλό διάστημα,
    καθώς και το θεατρικό, το οδοιπορικό, το δοκίμιο και το παραμύθι.
  • Τα έργα πρέπει να είναι ανέκδοτα και αδημοσίευτα.
  • Η υποβολή τους θα γίνει σε 3 (τρία) αντίγραφα, τα οποία θα φέρουν υποχρεωτικά μόνο το ψευδώνυμο, όπως και ο φάκελος αποστολής τους. Μέσα στον φάκελο θα πρέπει να υπάρχει άλλος σφραγισμένος φάκελος, με τα πλήρη στοιχεία του διαγωνιζομένου (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνο, ηλικία, επάγγελμα, ηλεκτρονική διεύθυνση, την κατηγορία στην οποία συμμετέχει και τον τίτλο του έργου του), ενώ στην εξωτερική όψη και αυτού του φακέλου θα αναγράφεται μόνο το ψευδώνυμο και η κατηγορία στην οποία συμμετέχει.
  • Για τα παιδιά και τους εφήβους, η κατηγορία και η ηλικία να αναγράφονται στην εξωτερική όψη των φακέλων που θα εμπεριέχουν τα στοιχεία των διαγωνιζομένων.
  • Η προθεσμία υποβολής των έργων λήγει στις 31 Μαΐου 2023.
  • Τα έργα να αποσταλούν ταχυδρομικώς στην εξής διεύθυνση:

ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΕΧΝΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ & ΠΟΛIΤΙΣΜΟΥ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ
POST RESΤANTE 18702 ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ 2
Ταχυδρομικό Κατάστημα Λεωφόρος Δημοκρατίας 7- 9, Τ.Κ. 187 56
Τηλ. 2104315 942 – 6948228939

Ποίηση, Μενέλαος Λουντέμης




“Από την ασφάλεια τρύπιων αγκαλιών.

Από χειραψίες που σε στοιχειώνουν.

Από την ανάμνηση μιας κάλπικης ευτυχίας.

Να φεύγεις !

Αθόρυβα, σιωπηλά, χωρίς κραυγές, μακρόσυρτους αποχαιρετισμούς.

Να μην παίρνεις τίποτα μαζί, ούτε ενθύμια, ούτε ζακέτες για το δρόμο.

Να τρέχεις μακριά από δήθεν καταφύγια κι ας έχει έξω και χαλάζι.

Να μάθεις να κοιτάς βαθιά στα μάτια όταν λες αντίο κι όχι κάτω ή το άπειρο.

Να εννοείς τις λέξεις σου, μην τις εξευτελίζεις, σε παρακαλώ.

Να μάθεις να κοιτάς την κλεψύδρα, να βλέπεις πως ο χρόνος σου τελείωσε.

Όχι αγκαλιές, γράμματα, αφιερώσεις, κάποτε θα ξανασυναντηθούμε αγάπη μου (όλα τα βράδια και τα τραγούδια δεν θα είναι ποτέ δικά σας).

Αποδέξου το.

Να αποχωρίζεσαι τραγούδια που αγάπησες, μέρη που περπάτησες.

Δεν έχεις τόση περιορισμένη φαντασία όσο νομίζεις.

Μπορείς να φτιάξεις ιστορίες ολοκαίνουριες, με ουρανό κι αλάτι.

Να θυμίζουν λίγο φθινόπωρο, πολύ καλοκαίρι κι εκείνη την απέραντη Άνοιξη.

Να φεύγεις από εκεί που δε σου δίνουν αυτά που χρειάζεσαι.

Από το δυσανάλογο, το μέτριο και το λίγο.

Να απαιτείς αυτό που δίνεις να το παίρνεις πίσω -δεν τους το χρωστάς.

Να μάθεις να σέβεσαι την αγάπη σου, το χρόνο σου και την καρδιά σου.

Μην πιστεύεις αυτά που λένε -η αγάπη δεν είναι ανεξάντλητη, τελειώνει.

Η καρδιά χαλάει, θα τη χτυπάς μια μέρα και δεν θα δουλεύει.

Να καταλάβεις πως οι δεύτερες ευκαιρίες είναι για τους δειλούς

-οι τρίτες για τους γελοίους.

Μην τρέμεις την αντιστοιχία λέξεων-εννοιών, να ονομάζεις σχέση τη σχέση, την κοροϊδία κοροϊδία.

Να μαλώνεις τον εαυτό σου καμιά φορά που κάθεται και κλαψουρίζει

-σαν μωρό κι εσύ κάθεσαι και του δίνεις γλειφιτζούρι μη και σου στεναχωρηθεί το βυζανιάρικο.

Να μάθεις να ψάχνεις για αγάπες που θυμίζουν Καζαμπλάνκα

– όχι συμβάσεις ορισμένου χρόνου

Και να μάθεις να φεύγεις από εκεί που ποτέ πραγματικά δεν υπήρξες.

Να φεύγεις κι ας μοιάζει να σου ξεριζώνουν το παιδί από τη μήτρα.

Να φεύγεις από όσα νόμισες γι’ αληθινά, μήπως φτάσεις κάποτε σ’ αυτά.”