Συνέντευξη στην Ιωάννα Γκανέτσα
http://tinealarissa.gr/index.php/2018/06/06/krisi-monaxia-erotas-techni-san-kleidia-sto-trapezi-ioanna-gkanetsa/
«Γράφω κι εγώ», μου είχε πει η Χρύσα Μαστοροδήμου, την πρώτη φορά που συναντηθήκαμε με αφορμή την παρουσίαση του συγγραφέα Μιχάλη Σπέγγου στη Λάρισα. Όμως αυτό, το είχα ανιχνεύσει ήδη. Είχε τη σπίθα του γραφιά στα μάτια της και τον τόνο εκείνου που αγαπά την ανάγνωση στη φωνή της.
Το βιβλίο ΚΛΕΙΔΙΑ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ είναι η νέα της ποιητική συλλογή, από τις εκδόσεις Οδός Πανός, με επιλογές των τελευταίων ετών με έμμεση και άμεση αναφορά στην κρίση, τη μοναξιά, τον έρωτα, την τέχνη και τα αναπάντητα ερωτήματα του σύγχρονου ανθρώπου και επιστέγασμα την αγάπη του για τον συνάνθρωπο που αποτελεί πάντα την ελπίδα για το μέλλον.
Γιατί κλειδιά στο τραπέζι ως τίτλος;
Ο τίτλος «Κλειδιά στο τραπέζι» έχει σαφώς να κάνει με την κρίση. Συγκεκριμένα ξεκίνησε από την αίσθηση που είχα ότι κάποιος μας πέταξε ως χώρα αδιάφορα όπως πετάμε τα κλειδιά μας σε ένα τραπέζι, γυρνώντας στο σπίτι μας μετά από μια κουραστική μέρα. Αυτό φανερώνεται και στην τελευταία στροφή του πρώτου ποιήματος της ποιητικής συλλογής: «Κλειδιά στο τραπέζι»:
έτσι γελάσαμε πικρά
αντικρίζοντας τα βρόχινα όνειρα μας
κλειδιά σκουριασμένα
σε άδειο τραπέζι
πεταμένα αδιάφορα
αντικρίζοντας τα βρόχινα όνειρα μας
κλειδιά σκουριασμένα
σε άδειο τραπέζι
πεταμένα αδιάφορα
Ένα δίστιχο της συλλογής που αγαπάς για την αλήθεια του:
Τα δίστιχα που αγαπώ είναι αρκετά γιατί κατά βάση τα ποιήματα μου δεν είναι μακροσκελή αλλά πολλές φορές αποτελούνται από λίγα δίστιχα. Οι στίχοι που ωστόσο αποτελούν και την ευχή μου είναι από το ποίημα «Αγάπη»:
αγάπη
όταν υπάρχεις τον κόσμο αλλάζεις
μικρά – μικρά άλματα που γίνονται θαύματα
όταν υπάρχεις τον κόσμο αλλάζεις
μικρά – μικρά άλματα που γίνονται θαύματα
Μοναξιά, έρωτα, τέχνη και τα αναπάντητα ερωτήματα του σύγχρονου ανθρώπου, ποιο από τα θέματα που πραγματεύεσαι καταλαμβάνει το μεγαλύτερο χώρο στη συλλογή σου; Γιατί;
Το μεγαλύτερο μέρος καταλαμβάνει η έμμεση και άμεση αναφορά στην κακή χρήση της εξουσίας. Η αναφορά στην κατάχρηση της εξουσίας δεν έχει να κάνει μόνο με την πολιτική όπως ίσως θα νομίσουν κάποιοι αλλά και με τους «σπιθαμιαίους», όπως τους ονομάζω σε ένα από τα ποιήματά μου, τους ανθρώπους δηλαδή με χαμηλό ηθικό ανάστημα, που συναντάμε κάθε μέρα στον προσωπικό μας βίο. Αυτή πιστεύω ήταν και μια από τις σοβαρές αιτίες που ως χώρα φτάσαμε ως εδώ. Δηλαδή η κατάχρηση εξουσίας από πολλούς ανθρώπους, η έλλειψη αξιοκρατίας και φυσικά η απουσία του αρχαιοελληνικού «μέτρου» στη ζωή και τις πράξεις μας.
Σαφώς η εξουσία όμως δεν έχει να κάνει μόνο με τις θέσεις. Η κακή χρήση εξουσίας ασκείται και στις διαπροσωπικές μας σχέσεις. Η αίσθηση ότι «ελέγχω κάποιον» οδηγεί τους ανθρώπους σε άσχημες συμπεριφορές. Εξουσία ασκείται και μέσα σε μια ερωτική σχέση ακόμη και στη σχέση γονέα και παιδιού. Ο τρόπος που ο καθένας ασκεί την εξουσία του δείχνει και την ποιότητά του ως άνθρωπος. Υπάρχει λοιπόν σε κάποια ποιήματα μου μια πικρία που προέρχεται σαφώς από τις ανθρώπινες σχέσεις, από τη διάψευση των προσδοκιών μας από τους ανθρώπους που φανερά έχει να κάνει και με μια κρίση αξιών. Το ερωτικό στοιχείο είναι λοιπόν λίγο πιο περιορισμένο χωρίς, ωστόσο, να λείπει.
Η ποιητική συλλογή της Χρύσας Μαστοροδήμου παρουσιάζεται στην Λάρισα, την Παρασκευή 8 Ιουνίου στις 7 μ.μ. στο Χατζηγιάννειο Πνευματικό Κέντρο, με την υποστήριξη του Πολιτιστικού Κέντρου Εκπαιδευτικών Νομού Λάρισας, την Αντιδημαρχία Κοινωνικής Πολιτικής Δήμου Λαρισαίων «Λάρισα πόλη που μαθαίνει» και τη συμμετοχή του Ωδείου Γκουλέτσου.
Η είσοδος είναι ελεύθερη και… τα κλειδιά (πάνω) στο τραπέζι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.