ΤΟ ΣΥΡΤΑΡΙ ΜΟΥ (ΨΑΞΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ)

Σάββατο 30 Απριλίου 2022

Ποίηση Σερλέτη Ευθυμία






Η κούκλα μου

 
Καθηλωμένη στο γονεικό μου
- τη μήτρα της ζωής μου-
παρακολουθείς από απόσταση
την πορεία μου.

Πώς αρκείσαι
στην απραξία της ακινησίας σου;

Έχεις, λες, την ασφαλή θέση
του παρατηρητή
κι εγώ την επισφαλή του δράστη.

Γελιέσαι

Απώλειες έχουμε και οι δυο.

Είσαι παιχνίδι στα χέρια μου,
ξεχνάς;

Ορίζω τη ζωή σου.

Τουλάχιστον εγώ,
κινώ η ίδια τα νήματα της δικής μου.

Δεν είμαι μαριονέτα κανενός



Μυτιλήνη 19/11/2019


Σερλέτη Ευθυμία

Παρασκευή 22 Απριλίου 2022

Κριτικό σημείωμα για το Πατρίδα ξένη, Μάγδας Παπαδημητρίου, Άπαρσις

Γράφει η Χρύσα Μαστοροδήμου

Λίγα βιβλία καταφέρνουν να σε κάνουν να συνδιαλέγεσαι τόσο έντονα μαζί τους. Ένα τέτοιο βιβλίο αποτελεί το καλοδουλεμένο μυθιστόρημα της Μάγδας Παπαδημητρίου – Σαμοθράκη των εκδόσεων Άπαρσις. Μέσα από τις καλογραμμένες σελίδες του ξεπηδά ένα μεγάλο κομμάτι ιστορίας του προηγούμενου αιώνα που κατόρθωσε αναμφίβολα να σημαδέψει πολλές γενιές.  Τι είναι για τον  άνθρωπο η πατρίδα; ξεπροβάλλει το ερώτημα στα μάτια του αναγνώστη. Αν κοιτάξουμε το λεξικό θα δούμε ότι πατρίδα είναι η χώρα που γεννήθηκε κάποιος ή από την οποία κατάγεται ο ίδιος και η οικογένειά του ή το χωριό ή η περιοχή γέννησης ή καταγωγής του και άνθρωποι που έχουν ως κοινά τη γλώσσα, τα έθιμα και κοινή πολιτική, κώδικες επικοινωνίες και συμφέροντα.

Γιατί λοιπόν αυτό που κάποιος γνωρίζει ως πατρίδα αμφισβητείται κάποτε έντονα και έρχεται η στιγμή που χωρίς να το αποφασίσει ξεριζώνεται τόσο βίαια από τον τόπο του επειδή κάποιοι άλλοι αποφάσισαν ότι δεν είναι πατρίδα του; Αυτό θα συμβεί με την γερμανική κατοχή στους Εβραίους της Ελλάδας και όχι μόνο που ξεριζώθηκαν βίαια από την αγκαλιά της απλά και μόνο για την καταγωγή τους. Η απάντηση έρχεται από το στόμα  πρωταγωνιστή της ιστορίας Ζαχαρία Ναχμία:

«Στην Ελλάδα γεννηθήκαμε και μεγαλώσαμε κι αυτή είναι πατρίδα μας» για να συνεχίσει παρακάτω:  «Χωρίς μνήμη θα αφανιστούμε. Και δυστυχώς η Ιστορία κάνει κύκλους  κάθε φορά που οι άνθρωποι δεν ακούν τους στεναγμούς της».

Τα λόγια αυτά σηματοδοτούν το πλαίσιο στο οποίο κινείται η συγγραφέας. Χωροχρονικά η ιστορία ξεκινάει περίπου το 1918 όπου ο πρωταγωνιστής Ζαχαρίας Ναχμίας θα αρχίσει να αφηγείται την προσωπική ιστορία της οικογένειας Ναχμία, που ζει στο Αγρίνιο, για να ξετυλιχτεί διαδοχικά ένα κουβάρι περιπετειών φτάνοντας μέχρι και λίγο μετά τη Χούντα των Συνταγματαρχών που η οικογένεια θα ξαναβρεί κοινό σημείο επαφής.

Η συγγραφέας ξεκινά με την πρωτοπρόσωπη αφήγηση για να καταλήξει στην τριτοπρόσωπη και σκιαγραφεί ταυτόχρονα, πέρα από τα πολιτικά και ιστορικά γεγονότα της εποχής, μια δυνατή φιλία μεταξύ του πρωταγωνιστή Ζαχαρία Ναχμία και του αγωνιστή της Δημοκρατίας Γιώργου Παπά δίνοντας την ευκαιρία στον αναγνώστη να μάθει ή να ξαναθυμηθεί μεταξύ άλλων για τους εργατικούς αγώνες πριν το Δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο. Παράλληλα βλέπουμε τη ζωή του του ταγματασφαλίτη Κοσμά Ξυπολυτέα που δυστυχώς θα παίξει σημαντικό ρόλο στη ζωή του Ζαχαρία Ναχμία χωρίς εκείνος να το γνωρίζει. Δύο διαφορετικοί κόσμοι και χαρακτήρες συμπλέουν, συνυπάρχουν, αλληλοεπηρεάζονται και μεταφράζονται συμβολικά σε δύο κατηγορίες ανθρώπων που κυριαρχούν τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο: αυτών που αγωνίζονται ενάντια στον κατακτητή με κάθε τρόπο και αυτών που προσπαθούν να επωφεληθούν προδίδοντας και τιμωρώντας όποιον δεν συνάδει με το δικό τους τρόπο σκέψης.

Στη διάρκεια της αφήγησης του Ζαχαρία Ναχμία εγείρονται πολλές οδυνηρές συνειδητοποιήσεις:

«Η καταπίεση του θυμού, είναι η επιβίωση του λαού μας. Έτσι με έμαθαν. Να σφίγγω τα δόντια και να προχωρώ ».

«Έπρεπε να μάθω πως όταν οι άνθρωποι φορούν παρωπίδες, σ’ όποια πλευρά κι αν ανήκουν, είναι επικίνδυνοι».

«Στο σκοτάδι του εγώ, ζούσαν πάντα οι λαοί κι έχουν μεγάλο μερίδιο ευθύνης για τις επόμενες γενιές ».

Η γραφή της Παπαδημητρίου λιτή, ρεαλιστική, άμεση, ελκυστική, με καθαρούς διαλόγους,  χωρίς λεκτικούς βερμπαλισμούς παρασέρνει αβίαστα τον αναγνώστη στην ψυχοσύνθεση των ηρώων της με την ενδιαφέρουσα και ιδιαίτερη πένα της, αναμοχλεύοντας γεγονότα και αφηγήσεις που σηματοδότησαν ολόκληρες γενιές και εποχές. Χωρίς να είναι ένα καθαρά ιστορικό μυθιστόρημα κατορθώνει να φέρει στη μνήμη του αναγνώστη πολλά ιστορικά γεγονότα και τον προκαλεί να αναζητήσει περισσότερα για συγκεκριμένους τόπους και εποχές. Στο φόντο της αφήγησης παρελαύνουν πολιτικά γεγονότα, πάθη, αγωνίες, οι μνήμες της κατοχής, οι θηριωδίες των Ναζί αλλά και οι διαρκείς προσπάθειες των ηρώων για ειρήνη, δικαιοσύνη και ένα καλύτερο αύριο. Μια ιστορία βαθιά ανθρώπινη και αληθινή ρέει στη διάρκεια της ανάγνωσης, μια ιστορία, που αποτελούσε με παραλλαγές την καθημερινότητα πολλών ανθρώπων του προηγούμενου αιώνα. Ματαιώσεις, απογοητεύσεις, ξεριζωμός, απώλεια αξιοπρέπειας και περιουσίας και πάντα ένα ατελεύτητο «γιατί» για τη βίαιη φύση του ανθρώπου που δε μαθαίνει από τα λάθη του. Ένα τρυφερό, ανθρώπινο, βαθιά συγκινητικό μυθιστόρημα που αναδεικνύει παράλληλα, πέρα από τη σκοτεινή πλευρά του ανθρώπου που βιώνει σε μια διφορούμενη εποχή, την αγάπη και την αφοσίωση που εν τέλει παραμένει ο δρόμος και ο μόνος τρόπος να επιβιώσουν και να πορευτούν οι άνθρωποι, οι αξίες και τα ιδανικά σε συνδυασμό βέβαια με τη γνώση και τη μνήμη:

«Εμείς είμαστε η Ιστορία. Όσοι ζήσαμε αυτό τον εφιάλτη δεν πρέπει να σιωπήσουμε».

 Βιογραφικά της συγγραφέως:

 Γεννήθηκε στην Αθήνα, τον Νοέμβριο του 1963. Εργάστηκε επί είκοσι επτά χρόνια στον ΟΤΕ. Ξεκίνησε να πειραματίζεται με τη συγγραφή, από τα γυμνασιακά της χρόνια. Μαθήτευσε δίπλα στον ποιητή, πολιτικό και πρεσβευτή της Unesco Γιάννη Κουτσοχέρα. Συνεργάζεται με την ηλεκτρονική ενημερωτική ιστοσελίδα e-pieria και είναι ανταποκρίτρια του Κοινωνικού Δικτύου για τα βιβλία Bookia στην Πιερία και στην Τήνο. Άρθρα της έχουν δημοσιευτεί στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο του νομού Πιερίας. Είναι μέλος της Παγκόσμιας Ένωσης Ποιητών και ιδρυτικό μέλος της Ένωσης Συγγραφέων Πιερίας. Μέλος της PEN GREECE. Έχει βραβευτεί για το έργο της από τον Δήμο Κατερίνης, την Παναιτωλοακαρνανική Συνομοσπονδία και το Λογοτεχνικό περιοδικό «Κέφαλος». Είναι παντρεμένη και έχει δύο παιδιά.

Έργα της ιδίας:

Ποίηση

Χωρίς ταυτότητα, αυτοέκδοση, 1988
Ιριδίσματα, εκδόσεις Γκοβόστη, 1990
Ηώ, εκδόσεις Γκοβόστη, 1992
Το ταξίδι του Έρωτα από τον Όλυμπο στου Αιγαίου τα κύματα, Εκδοτική Όλυμπος, 2008
Καθρέφτης ψυχής, εκδόσεις Άνεμος, 2011
Ζωή σε θαλασσοσταλιές, εκδόσεις Έναστρον, 2014
Στο κόκκινο τ’ ουρανού, εκδόσεις Πνοή, 2017
Αντανακλάσεις, με την εικαστική Ματιά του Παναγιώτη Φτάρα, αυτοέκδοση, 2019, β’ εκδ. 2020

Συμμετοχή σε συλλογικά έργα:
Διηγήματα Εγκλεισμού, εκδ. Άπαρσις

Ημερολόγιο 2021, εκδ. Άπαρσις
33 Ιστορίες για το 1821, εκδ. GEMA
Ηλεκτρονικό βιβλίο
Ο Ασυμβίβαστος: Πάνος Μεϊντάνης-Γέρο-Ανένδοτος, βιογραφία Γιώργου Δ. Παπαδημητρίου, 2015
Μεταφράσεις
Ποιήματά της δημοσιεύτηκαν στο ιταλικό πολιτιστικό έντυπο Paesaggi Del’ Anima, Edizioni Universum, 2017

 

Πέμπτη 21 Απριλίου 2022

ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ

Πάντα η Μεγάλη Εβδομάδα αντικατοπτρίζει το σύμβολο της θυσίας. Ο Χριστός, άσχετα με τις θρησκευτικές πεποιθήσεις του καθενός αναδείχτηκε ιστορικά ο πρώτος που αγκάλιασε τη διαφορετικότητα, αντιμετώπισε ισάξια τις γυναίκες δίνοντας τες μια σημαντική θέση δίπλα του και προτρέποντας τες να διδάξουν το λόγο του, παρόλο που τα επόμενα χρόνια ο ρόλος τους υποβιβάστηκε, ενώ συνάμα δίδαξε την αγάπη και τη συγχώρεση σε τόσο σκοτεινούς καιρούς που δεν μπορούσαν να το αντέξουν και τον σταύρωσαν. Από τότε κυλήσαν οι αιώνες και πολύ μελάνι χύθηκε και η διδασκαλία του, διδασκαλία να θυσιάζουμε το "εγώ" για το "εμείς" παραμένει αμετάβλητη, οι σκοτεινοί καιροί που βιώνουμε και πάλι το έχουν ανάγκη. Πόσοι μετά από αυτόν δε θυσιάστηκαν για την αγάπη; πόσους δε σταύρωσε ο όχλος; πόσο γρήγορα δεν πέρασαν από το Ωσαννά στο Σταύρωσον; Η ιστορία επαναλαμβάνεται και ο όχλος αδέκαστος κριτής. Τούτη η πορεία της ανθρωπότητας ας μας διδάξει άλλη μια φορά τούτες τις μέρες, την αξία της αγάπης και της προσφοράς, ας ακολουθούμε όσο μπορούμε "την καλή μας φύση" ανεβαίνοντας ο καθένας τον ανήφορό του. Ο Καζαντζάκης είχε πει: Ο σωστός δρόμος είναι ο ανήφορος. Τούτη η εβδομάδα λοιπόν έχει την αξία της και τη σημασία της και ας φέρει στον καθένα από εμάς την πολυπόθητη Ανάσταση όχι για λίγο, όσο κρατάει ένα πυροτέχνημα στον αέρα, αλλά για πάντα.
Καλό Πάσχα!

Δευτέρα 18 Απριλίου 2022

Έκθεση: ‘’Freedom to Write Index 2021’’ του PEN America


H έκθεση ’Freedom to Write Index 2021’’ του PEN America,  περιγράφει λεπτομερώς τις εκτεταμένες απειλές για την ελεύθερη έκφραση σε όλο τον κόσμο, αναλύοντας βασικές υποθέσεις μεταξύ 277 συγγραφέων και διανοουμένων που κρατήθηκαν το 2021 και εξετάζει τις τάσεις σε 10 χώρες στις οποίες απειλείται ιδιαίτερα η ελευθερία της γραφής. 
Συγγραφείς σε όλο τον κόσμο αντιμετώπισαν αυξημένες απειλές τόσο από αυταρχικά καθεστώτα όσο και από συνεχή συστημική καταστολή, με δεκάδες νέες αυθαίρετες συλλήψεις που επιδεινώθηκαν από την πανδημία COVID-19 και την εξάπλωσή της. Παρόμοια με τα πορίσματα του περασμένου έτους, η Κίνα και η Σαουδική Αραβία εξακολουθούν να φυλακίζουν την πλειονότητα των συγγραφέων.  Συγκεκριμένα, η Μιανμάρ ανέβηκε στην τρίτη θέση στην κατάταξη, ως η μοναδική μεγαλύτερη πηγή νέων υποθέσεων μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα της χώρας τον Φεβρουάριο του 2021.
Στην Τουρκία, την Αίγυπτο, τη Λευκορωσία, το Βιετνάμ την Ινδία και την Ερυθραία η κατάσταση παραμένει η ίδια σε σχέση με τον αριθμό των φυλακισμένων συγγραφέων σε σύγκριση με το 2020.
Το έργο των συγγραφέων για να αποκαλυφθεί την ιστορία και η αλήθεια είναι ζωτικής σημασίας για την προστασία της ελεύθερης έκφρασης και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε κάθε κοινωνία.
 
Διαβάστε την αναφορά για την έκθεση:  ’Freedom to Write Index 2021’’ του PEN America  στην εφημερίδα  
the guardian.
 
Ακολουθεί η εισαγωγή της έκθεσης: ‘’Freedom to Write Index 2021’’ του PEN America

Την 1η Φεβρουαρίου 2021, ένα στρατιωτικό πραξικόπημα διέκοψε βίαια το εύθραυστο και αβέβαιο πείραμα της Μιανμάρ με την πολιτική διακυβέρνηση. Οι συγγραφείς και οι κινηματογραφιστές ήταν μεταξύ αυτών που φυλακίστηκαν αμέσως. Πολύ σύντομα διαδηλωτές και ποιητές πυροβολήθηκαν στους δρόμους. Όσο το παρόν δημοσίευμα τυπώνεται, τα μάτια του κόσμου είναι στραμμένα στη βίαιη, καταστροφική επίθεση της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας - του λαού της, της γλώσσας και του πολιτισμού της και της δημοκρατίας της. Η αχαλίνωτη επιθετικότητα του Πούτιν, ωστόσο, αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης αναζωπύρωσης του αυταρχισμού σε όλο τον κόσμο.
Το περασμένο έτος είδαμε επανειλημμένα αυταρχικές δυνάμεις να προσπαθούν να ανακτήσουν εξουσίες και εδάφη που προηγουμένως είχαν περάσει εκτός του ελέγχου τους- ο απόηχος του παρελθόντος ακούγεται όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και στη Μιανμάρ, όπου η απροκάλυπτη προσπάθεια του στρατού να ανακτήσει τη χαμένη του εξουσία προκάλεσε σοκ, τρόμο και στη συνέχεια αντίσταση- και στο Αφγανιστάν, όπου η ταχεία ανακατάληψη της χώρας από τους Ταλιμπάν μετά τη στρατιωτική αποχώρηση των ΗΠΑ φάνηκε να ακυρώνει -σχεδόν εν μία νυκτί- την πρόοδο που οι Αφγανοί είχαν επιτελέσει με κόπο τα τελευταία 20 χρόνια και αγωνίζονται να διατηρήσουν, μεταξύ άλλων αναφορικά με τα δικαιώματα των γυναικών, την ελευθερία της έκφρασης, την πολιτιστική και καλλιτεχνική δημιουργικότητα και την ανάπτυξη ανεξάρτητων μέσων ενημέρωσης. Από την Τυνησία μέχρι το Σουδάν και τη Νικαράγουα, οι παλιές δυνάμεις επανήλθαν και κινήθηκαν για να καταπνίξουν τη δημοκρατική πρόοδο. Και στο Χονγκ Κονγκ, μια πόλη με ισχυρή ιστορία ζωντανών ελευθεριών, η εμβέλεια της κινεζικής κυβέρνησης επεκτάθηκε πιο επίσημα με την εφαρμογή του νόμου περί εθνικής ασφάλειας κατά των συγγραφέων και των ανεξάρτητων μέσων ενημέρωσης. Αυτό δεν οδήγησε μόνο σε καταστολή, αλλά δημιούργησε επίσης ένα κλίμα επικείμενου φόβου και μια αίσθηση ότι η ασφάλεια μπορεί να βρίσκεται μόνο στη σιωπή ή στην εξορία. Στη Ρωσία, μια συντονισμένη προσπάθεια να εξαλειφθεί ό,τι είχε απομείνει από τα ανεξάρτητα μέσα ενημέρωσης και ο χώρος για διαφωνία τα τελευταία χρόνια έθεσε τις βάσεις για να διατηρήσει ο Πούτιν τον απόλυτο έλεγχο της πληροφόρησης σε καιρό πολέμου.
Και στις δημοκρατίες, επίσης, εφαρμόζονται αυταρχικές τακτικές. Η λογοκρισία και ο εκφοβισμός των διαφορετικών φωνών είναι διαδεδομένα στην Ινδία. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι προσπάθειες απαγόρευσης βιβλίων και θέσπισης νόμων που θα απαγόρευαν τη συζήτηση ορισμένων θεμάτων στις σχολικές αίθουσες κορυφώθηκαν το 2021. Μεγάλο μέρος αυτής της συζήτησης επικεντρώθηκε γύρω από την ελευθερία να αναμετριέται κανείς και να συζητά ανοιχτά την πολυπλοκότητα της ιστορίας. Και αυτό, επίσης, έχει απήχηση σε όλο τον κόσμο. Λίγο προτού τα ρωσικά στρατεύματα ξεκινήσουν αυτή την τελευταία εισβολή στην Ουκρανία, ο Πούτιν έδωσε μια ομιλία στην οποία προσπάθησε να ξαναγράψει την ιστορία της Ουκρανίας για να εξυπηρετήσει τους δικούς του σκοπούς. Εδώ και χρόνια, ο Πούτιν κρατάει στη φυλακή τον ιστορικό Γιούρι Ντμίτριεφ με ψευδείς κατηγορίες για παιδική πορνογραφία- το πραγματικό έγκλημα του Ντμίτριεφ ήταν η αποκάλυψη και η τεκμηρίωση μαζικών τάφων από τη σταλινική εποχή, μια ιστορική αλήθεια που έρχεται σε αντίθεση με τις προσπάθειες του Πούτιν να ξεπλύνει και να δοξάσει τη μνήμη του Στάλιν. Οι κυβερνητικές προσπάθειες να φιμώσουν όσους μελετούν, τεκμηριώνουν και συζητούν την ιστορία είναι συνήθως και μια προσπάθεια να ασκηθεί μια μοναδική αφήγηση για το παρελθόν, η οποία εξυπηρετεί τα συμφέροντα του παρόντος.
Ωστόσο, σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, τα αυταρχικά καθεστώτα συνάντησαν αντίσταση. Στη Μιανμάρ μετά το πραξικόπημα ακολούθησε εκτεταμένη και διαρκής πολιτική ανυπακοή -συμπεριλαμβανομένης της δημιουργικής αντίστασης συγγραφέων και καλλιτεχνών. Οι γυναίκες του Αφγανιστάν αρνήθηκαν να σωπάσουν και βγήκαν κι αυτές στους δρόμους. Οι κάτοικοι της Λευκορωσίας συνέχισαν την αντίστασή τους ενάντια σε έναν πρόεδρο που κρατούσε την εξουσία παρά τις εκλογές που φαινόταν να πιστεύει ότι μπορούσε να κλέψει χωρίς μάχη. Και σήμερα, ο Πούτιν πρέπει να αντιμετωπίσει όχι μόνο τη σθεναρή αντίσταση του ουκρανικού λαού, αλλά και τους Ρώσους μέσα στη χώρα και σε όλο τον κόσμο που επιμένουν να λένε την αλήθεια.
Συγγραφείς και καλλιτέχνες -συμπεριλαμβανομένης της συνθέτριας και μουσικού Laurie Anderson και των συγγραφέων Jennifer Egan και Gary Shteyngart- διάβασαν αποσπάσματα από τα έργα ουκρανών στοχαστών και ποιητών σε μια ολονυκτία με κεριά που διοργάνωσε το PEN America για την υποστήριξη μιας ελεύθερης Ουκρανίας.
Ως αφηγητές της αλήθειας, δημιουργικοί οραματιστές και ντοκιμαντερίστες και συγγραφείς βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αυτών των κινημάτων αντίστασης στον αυταρχισμό, με αποτέλεσμα να έχουν στοχοποιηθεί. Η Ένωση Ιρανών Συγγραφέων έχει γίνει πρωταρχικός στόχος της κυβέρνησής της για την επιμονή της να τιμά τη λογοτεχνία, να καταδικάζει τη λογοκρισία και να μνημονεύει τις προηγούμενες προσπάθειες φίμωσης των Ιρανών συγγραφέων. Η αδελφή οργάνωση του PEN America, το PEN Belarus, παρά το γεγονός ότι διαλύθηκε επίσημα από δικαστήριο της Λευκορωσίας τον Αύγουστο του 2021, επιμένει να καταγράφει τις επιθέσεις της κυβέρνησης κατά των συγγραφέων, των καλλιτεχνών και όλων όσοι επιμένουν στο δικαίωμά τους να μιλούν ελεύθερα. Η δημιουργική κοινότητα της Μιανμάρ έχει αψηφήσει τη βάναυση βία και έχει χρησιμοποιήσει τη γραφή και τα έργα τέχνης της για να αντισταθεί στο πραξικόπημα και να εκπροσωπήσει τα αιτήματα του κοινού για ελευθερία. Οι Κουβανοί καλλιτέχνες και συγγραφείς επιμένουν, παρά τις επανειλημμένες συλλήψεις, να ασκούν κριτική στην κυβέρνησή τους και να ζητούν αλλαγή.
Σε αυτές τις χώρες και σε άλλες, και όπως τεκμηριώνεται από τον Freedom to Write Index (Δείκτης Ελευθερίας της Γραφής) του PEN America, συγγραφείς και διανοούμενοι έχουν φυλακιστεί άδικα για την άσκηση της ελεύθερης έκφρασης- δεκάδες εκτίουν σήμερα ποινές 10 ετών ή και περισσότερο για τα λόγια τους. Σε χώρες διαβόητες για τις κακές συνθήκες στις φυλακές, η κακομεταχείριση των πολιτικών κρατουμένων μέσω της απομόνωσης ή των βασανιστηρίων έχει επιδεινωθεί από τις σοβαρές απειλές για την υγεία τους από την COVID-19 και την εξάπλωσή του μέσα στις φυλακές. Όμως οι προσπάθειες των κυβερνήσεων να φιμώσουν τη διαφωνία δεν κατάφεραν να σβήσουν τις φωνές μεμονωμένων συγγραφέων. Μπροστά στην καταστολή, λογοτεχνικές κοινότητες έχουν ενωθεί για την υπεράσπιση συγγραφέων που απειλούνται- συγγραφείς που βρίσκονται στη φυλακή έχουν κάνει απεργία πείνας - όχι για να ζητήσουν τη δική τους απελευθέρωση, αλλά για λογαριασμό άλλων συγγραφέων που βρίσκονται άδικα στη φυλακή. Οι μεταφραστές έκαναν τα λόγια των απειλούμενων συγγραφέων διαθέσιμα σε ένα παγκόσμιο κοινό. Και σε όλο τον κόσμο, συνήγοροι και σύμμαχοι διάβασαν δυνατά τα λόγια εκείνων των οποίων οι κυβερνήσεις φίμωναν και μοιράστηκαν το έργο εκείνων των οποίων οι κυβερνήσεις κατέστρεφαν. Και αυτό το έργο προσέφερε ελπίδα σε όλους όσοι προσπαθούν να αντισταθούν στις δυνάμεις καταστολής.
Μπροστά στην αναζωπύρωση της αυταρχίας, οι συγγραφείς βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της υπεράσπισης της ελεύθερης έκφρασης και έχουν επίσης ουσιαστικό ρόλο να διαδραματίσουν, αντιδρώντας στις απόπειρες ελέγχου της αφήγησης, διατηρώντας πολιτισμούς και γλώσσες που απειλούνται, κρατώντας τις κυβερνήσεις υπόλογες για ζητήματα τόσο διαφορετικά όσο η διαφθορά, η αντίδρασή τους στην COVID-19 ή η προάσπιση των βασικών δικαιωμάτων και οραματιζόμενοι νέες δυνατότητες για το μέλλον. Η ελευθερία της συγγραφής εγγυάται τη συλλογική μας ικανότητα να φανταζόμαστε και να εμπνέουμε και απαιτεί την υπεράσπισή μας.
 
Η παγκόσμια εικόνα

Κατά τη διάρκεια του 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία που συλλέχθηκαν για τον  Freedom to Write Index (Δείκτης Ελευθερίας της Γραφής), τουλάχιστον 277 συγγραφείς, ακαδημαϊκοί και δημόσιοι διανοούμενοι σε 36 χώρες -σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές του κόσμου- κρατήθηκαν άδικα ή φυλακίστηκαν εξαιτίας της συγγραφής τους, του έργου τους ή τη σχετική υπεράσπισή τους. Ο αριθμός αυτός είναι ελαφρώς υψηλότερος από τα 273 άτομα που καταμετρήθηκαν στον Δείκτη το 2020 και σημαντικά υψηλότερος από το σύνολο του 2019 (238). Μακράν η πιο σημαντική αύξηση παρατηρήθηκε στη Μιανμάρ, ως αποτέλεσμα της καταστολής που ακολούθησε το στρατιωτικό πραξικόπημα εκεί την 1η Φεβρουαρίου 2021, το οποίο περιελάβανε τη σκόπιμη στοχοποίηση συγγραφέων και της ευρύτερης δημιουργικής κοινότητας. Ο αριθμός των κρατουμένων στη Σαουδική Αραβία, την Τουρκία και τη Λευκορωσία μειώθηκε από το 2020, αν και πολλοί από όσους αποφυλακίστηκαν στη Σαουδική Αραβία εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν δρακόντειους, άδικους όρους αποφυλάκισης, συμπεριλαμβανομένων περιορισμών στην ελευθερία κίνησης και έκφρασης. Στη Λευκορωσία, η απότομη αύξηση των συλλήψεων -πολλές από αυτές βραχυπρόθεσμες- που συνόδευσαν τις διαμαρτυρίες μετά τις νοθευμένες εκλογές του Αυγούστου του 2020 μειώθηκε, αν και το 2021 παρατηρήθηκαν όλο και περισσότερο στοχευμένες συλλήψεις συγγραφέων και άλλων που συνέχισαν να μιλούν, καθώς και πιο μακροπρόθεσμες συλλήψεις.
 
Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα 
ΕΔΩ.
Μπορείτε να εγγραφείτε για να συμμετάσχετε στην συζήτηση την 27η Απριλίου (11:00 am eastern time), 18.00 ώρα Ελλάδας 
ΕΔΩ.

 

Τετάρτη 13 Απριλίου 2022

 Έργο : Δαμιανός


ΕΣΥ ΤΟΥ ΕΓΩ

 

Εσύ που λες ότι περάσαν τα παλιά

με δέντρο μοιάζεις το ξερό των χέρσων τόπων

μια ξένη βάζεις μες το στόμα σου λαλιά

πιο μορφωμένος τάχατες να είσαι των ανθρώπων.

 

Εσύ που λες ότι περάσαν τα παλιά

με τα καμμένα μοιάζεις σκορπισμένα βούρλα

που επιτιμάς των γενεών πανηγυριώτικα βιολιά

και τα πρωτόγονα ακουρμαίνεσαι ταμπούρλα.

 

Εσύ που λες ότι περάσαν τα παλιά

σκιά είσαι ενός πολιτισμού που σε αργοσβήνει

σχέδιο απάνω σε αλαζονείας χιλιοπάτητα χαλιά

που ο υλοθεός σου τα στιβαρά τα χνάρια του αφήνει.

 

Εσύ που λες ότι περάσαν τα παλιά

την κάθε μέρα σου διαχειρίζονται αργυρίου ζητιάνοι

κι  αν διαφωνήσεις σου ασπρίζουν τα μαλλιά

και στο μυαλό σου ανάβουν φλογοβόλο πυροφάνι.

 

Εσύ που  λες ότι περάσαν τα παλιά

Πατέρα Μάνα Πάππο παρελθόν εσύ δεν είχες

αυτοφυής μελλοντογόνος  στην τεχνολόγα τη σπηλιά

στις ηλεκτρόνιες θα εντρυφείς δυαδικοτρίχες.

 

Εσύ που λες ότι περάσαν τα παλιά

τις μέρες σου με μια τυμπανισμένη σκέψη θα ορίζεις

που σε χρωματιστά  θα καθρεφτίζεται γυαλιά

και συ μπροστά τους θα γελάς και θα μουγκρίζεις.

 

Γιατί είπες κάποτε περάσαν τα παλιά

του Οδυσσέα πίστεψες σειρήνιο αιώνα

και στης πνευματικής σου αποστασίας τη θηλιά

κρεμάστηκες στον ιδιόχειρο σου αυτοχείριο κυκεώνα.

 

                                                                  Β.Α.

 

Σάββατο 9 Απριλίου 2022

ΜΠΩΝΤΛΑΙΡ ΣΑΡΛ


Ο Σαρλ Πιέρ Μπωντλαίρ γεννήθηκε στις 9 Απριλίου του 1821 και υπήρξε ένας εκ των κορυφαίων Γάλλων ποιητών, που ανήκε στον κύκλο των “καταραμένων” σημαντική μορφή της γαλλικής λογοτεχνίας. Οι στίχοι του εκρηκτικοί και μοναχικοί και παρά το γεγονός ότι στην εποχή του είχε κριθεί από τον Τύπο ως ψυχικά διαταραγμένος, πλέον ανήκει στη λίστα των κλασικών λογοτεχνών. Στο παρελθόν, χαρακτηρίστηκε ως “Δάντης μιας παρηκμασμένης εποχής”, από τον Μπαρμπέ Ντ’ Ωρεβυγί. Στα έργα του περιγράφεται η μελαγχολία, η ηδονή, το κακό, η βία, η νοσταλγία, η ομορφιά και η μεταξύ τους σχέση.

 Σπουδαιότερα έργα του ήταν “Τα άνθη του κακού” και “Η καρδιά μου ξεγυμνωμένη”. Πέθανε στις 31 Αυγούστου του 1867.

Spleen”

Είμαι σαν κάποιο βασιλιά σε μια σκοτεινή χώρα,
πλούσιον, αλλά χωρίς ισχύ, νέον, αλλά από τώρα
γέρο, που τους παιδαγωγούς φεύγει, περιφρονεί,
και την ανία του να διώξει ματαιοπονεί
μ’ όσες μπαλάντες απαγγέλλει ο γελωτοποιός του.
Τίποτε δε φαιδρύνει πια το μέτωπο του αρρώστου,
ούτε οι κυρίες ημίγυμνες, που είν’ έτοιμες να πουν,
αν το θελήσει, πως πολύ – πολύ τον αγαπούν,
ούτε η αγέλη των σκυλιών, οι ιέρακες, το κυνήγι,
ούτε ο λαός, προστρέχοντας, η πόρτα όταν ανοίγει.
Γίνεται μνήμα το βαρύ κρεβάτι του, κι αυτός,
χωρίς ένα χαμόγελο, σέρνεται σκελετός.
Χρυσάφι κι αν του φτιάχνουν οι σοφοί, δε θα μπορέσουν
το σαπισμένο τού είναι του στοιχείο ν’ αφαιρέσουν,
και με τα αιμάτινα λουτρά, τέχνη ρωμαϊκή,
ιδιοτροπία των ισχυρών τότε γεροντική,
να δώσουνε θερμότητα σ’ αυτό το πτώμα που έχει
μόνο της Λήθης το νερό στις φλέβες του και τρέχει.

 

“Semper Eadem”

-«Ποῦθ᾿ ἡ ἀλλώτικη», ἔλεγες, «ἡ θλίψη αὐτὴ σὲ πιάνει,
ποὺ λούζει σὰ τὴ θάλασσα τὸ βράχο τὸ γυμνό»;
Ἅμα ἡ καρδιά μας μιὰ φορὰ τὸ τρύγημά της κάνει,
καὶ ζεῖ κανεὶς εἶν᾿ ἄσκημο! τὸ ξέρουν ὅλοι αὐτό·

εἶν᾿ ἕνας πόνος ξάστερος, δὲν εἶναι κρύφιος! ἔλα!
σὰ τὴ δική σου τὴ χαρά, φαίνεται στὴ στιγμή.
Πάψε λοιπὸν νὰ μὲ ρωτᾶς, περίεργη κοπέλα,
κι ἂν κι ἡ φωνή σου εἶναι γλυκιά, σώπα, ὡραία μου σύ.

Σώπαινε, ἀνίδεη ψυχή, μ᾿ ὅλα ξετρελαμένη!
στόμα μὲ γέλιο παιδικό! Οἱ ἄνθρωποι εἶναι δεμένοι
πιότερο μὲ τὸ Θάνατο παρὰ μὲ τὴ Ζωή.

Ἄστη καρδιά μου, ἄστηνα στὸ ψέμα νὰ μεθύσει!
στοῦ ὥριου ματιοῦ σου τ᾿ ὄνειρο τ᾿ ὡραῖο ν᾿ ἀρμενίσει,
καὶ στῶν βλεφάρων σου τὴ σκιὰ πολὺ νὰ κοιμηθεῖ!

 

Δευτέρα 4 Απριλίου 2022

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ PEN GREECE Θέμα Διαγωνισμού: «1922-2022: ξεριζωμός και προσφυγιά»


Ανοικτή πρόσκληση
O λογοτεχνικός διαγωνισμός του PEN Greece είναι ανοικτός σε όλες και σε όλους, χωρίς περιορισμούς και προϋποθέσεις, ηλικίας, εθνότητας, φύλου, προηγούμενων έργων - αρκεί βεβαίως ο/η συμμετέχων/συμμετέχουσα να αποδέχεται τους κάτωθι όρους.
Το σημαντικό είναι ότι δίνει μια μεγάλη ευκαιρία για δημιουργική έκφραση και σύνθεση, αλλά και προβολή της ελληνικής λογοτεχνίας στο εξωτερικό, καθώς έχει απώτερο σκοπό την έκδοση και μετάφραση της συλλογής διηγημάτων που θα προκύψει.
 
 
 
Το σκεπτικό√ 

Θεματικό πλαίσιο
Με αφετηρία τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή και την επακόλουθη ανταλλαγή των πληθυσμών, το θέμα του λογοτεχνικού διαγωνισμού διηγημάτων ορίζεται από το πλαίσιο: Ξεριζωμός, αναγκαστική μετακίνηση, προσφυγιά, υποδοχή και πρόχειρη αρχική εγκατάσταση, ενσωμάτωση και τα προβλήματά της, αυτο-αναζήτηση,  νόστος για την πατρίδα, γλωσσικό χάσμα, αδυναμίες επικοινωνίας, φωνές που ακούγονται στη νέα πατρίδα, κίνδυνος περιθωριοποίησης.
Η Μικρασιατική Καταστροφή και η έλευση των προσφύγων άλλαξαν την ιστορία του σύγχρονου ελληνικού κράτους. Επίσης, εδώ και πλέον αρκετά χρόνια, η Ελλάδα είναι χώρα υποδοχής προσφύγων και μεταναστών, ένα βίωμα που αφορά όχι μόνον την Αθήνα, αλλά πολλές περιοχές και νησιά της επικράτειας. Επιπλέον από το τέλος Φεβρουαρίου, ο πόλεμος στην Ουκρανία, με τα εκατομμύρια των ξεριζωμένων, επαναφέρει με τον πιο δραματικό τρόπο, το θέμα της αναγκαστικής μετακίνησης και των προσφύγων.

 
Διευκρινίσεις

Ο ιστορικός χρόνος βεβαίως δεν είναι αναγκαστικά το 1922, αλλά μπορεί να αφορά και σε μια άλλη ιστορική περίοδο, ακόμη και σύγχρονη. Ο χώρος εγκατάστασης δεν είναι αναγκαστικά ο ελλαδικός.
Μπορεί να έχουμε διάρρηξη της φυσικής, χρονικής ακολουθίας και παράλληλη ή παράλληλες δράσεις. Μια υποκειμενική αντίληψη του ήρωα ή των ηρώων που ανατρέπει την συνήθη αντίληψη περί χρονικής ροής και ακολουθίας.
Ο αφηγηματικός χρόνος προτείνεται να είναι ένα μείγμα ρεαλιστικού και φανταστικού. Το περιεχόμενο δεν χρειάζεται να είναι συρραφή επεισοδίων από αναμνήσεις.
 

Όροι συμμετοχής
  • Στο διαγωνισμό μπορούν να λάβουν μέρος μόνιμοι κάτοικοι Ελλάδος, ανεξαρτήτως εθνικότητας. Από τη συμμετοχή στον διαγωνισμό αποκλείονται τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του PEN Greece καθώς και οι σύζυγοι και οι συγγενείς τους μέχρι ά’ βαθμού.
 
  • Στους πρώτους δύο (2) νικητές (οι οποθα δοθεί χρηματικό έπαθλο, το οποίο θα ανακοινωθεί στην τελετή απονομής. Οι υπόλοιποι συμμετέχοντες/ συμμετέχουσες, των οποίων τα διηγήματα θα διακριθούν/αναδειχθούν από την κριτική επιτροπή, δεν δικαιούνται και δεν θα λάβουν κανένα δώρο ή χρηματική αμοιβή.
 
  • Τα διηγήματα θα πρέπει να είναι γραμμένα στην ελληνική γλώσσα.
 
  • Τίτλος Διηγήματος: Σχετικός με τη θεματική του διαγωνισμού, αλλά τη διατύπωση διαμορφώνει ο /η συγγραφέας.
 
  • Στο διήγημα θα πρέπει να αναδεικνύονται με σαφήνεια και ενάργεια αφηγηματική τουλάχιστον 2 (δύο) χαρακτήρες, με πνεύμα, προσωπικότητα και ενδιαφέρουσα ψυχολογία.
 
  • Έκταση έκαστου διηγήματος: από χίλιες (1000) έως δύο χιλιάδες (2000) λέξεις.
 
  • Ο λογοτεχνικός διαγωνισμός θα διεξαχθεί αποκλειστικά και μόνο μέσω του διαδικτύου, με υποβολή των διηγημάτων κατά το χρονικό διάστημα Δευτέρα 4 Απριλίου 2022 έως και Κυριακή 15 Mαΐου 2022, και ώρα 23:59 στο  email: contest.pengreece@gmail.com. Δεν προβλέπεται οποιοσδήποτε άλλος τρόπος υποβολής.
 
  • Η συμμετοχή του/της κάθε διαγωνιζόμενου / διαγωνιζόμενης θα πρέπει να είναι ατομική, με ένα μόνο διήγημα (οι επόμενες της πρώτης έγκυρης συμμετοχής θα ακυρώνονται), που θα αποτελεί αποκλειστικά προσωπική τους δημιουργία, μη δημοσιευμένο έργο του ιδίου/ίδίας.
 
  • Η υποβολή θα γίνει αποκλειστικά στο e-mail: contest.pengreece@gmail.com στο οποίο θα πρέπει να περιλαμβάνονται δύο (2) επισυναπτόμενα αρχεία: Ένα (1) αρχείο *.doc (word) με το διήγημα του συμμετέχοντος / της συμμετέχουσας και ένα (1) άλλο αρχείο *.doc (word) στο οποίο θα δηλώνονται τα στοιχεία του/της κάθε συμμετέχοντα/συμμετέχουσας με το ονοματεπώνυμο, την ταχυδρομική διεύθυνση, το τηλέφωνο επικοινωνίας και το e-mail τους. Οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες θα λάβουν απαντητικό  e-mail το οποίο θα επιβεβαιώνει ότι η συμμετοχή τους παραλήφθηκε και ότι είναι σύμφωνη – εφόσον είναι - με τις τυπικές προϋποθέσεις του εν λόγω διαγωνισμού. To PEN Greece δικαιούται να προβαίνει σε τηλεφωνική ή προσωπική επικοινωνία με τους συμμετέχοντες προς επαλήθευση των ατομικών στοιχείων τους, οι δε συμμετέχοντες υποχρεούνται να χορηγούν τα ζητηθέντα προς επιβεβαίωση στοιχεία. Ελλιπής ή μη ορθή ή μη αληθής συμπλήρωση των στοιχείων των συμμετεχόντων/-ουσών παρέχει δικαίωμα στο PEN Greece να ακυρώσει τη συμμετοχή τους στο Διαγωνισμό.
 
  • Ο/Η συμμετέχων / συμμετέχουσα φέρει την αποκλειστική ευθύνη για την πατρότητα του/της υπογράφοντος/υπογράφουσας το διήγημα και για το περιεχόμενό του. Οι αναφορές σε πραγματικά ή σε ιστορικά πρόσωπα ανήκουν στη μυθολογία των ομιλούντων προσώπων ή και στη μυθολογία του ίδιου του συγγραφέα /της  ίδιας της συγγραφέως.
 
  • Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες φέρουν αποκλειστικά και μόνον οι ίδιοι την ευθύνη για τυχόν προσβολή οποιωνδήποτε δικαιωμάτων τρίτων. Σε περίπτωση που εγερθεί αγωγή κατά του PEN Greece από τρίτο πρόσωπο, που ισχυρίζεται ότι είναι δικαιούχος ή δικαιούται να ασκεί όλα ή κάποια από τα πνευματικά δικαιώματα ή εξουσίες σε σχέση με υποβαλλόμενο διήγημα, ο συμμετέχων υποχρεούται να παρέμβει υπέρ του PEN Greece και να αναλάβει ο ίδιος/-α τη δίκη με έξοδά του. Σε κάθε περίπτωση ο συμμετέχων υποχρεούται να αποζημιώσει πλήρως το PEN Greece για οποιαδήποτε ζημία και έξοδο τυχόν υποστεί αυτό, ως συνέπεια της αναλήθειας ή ανακρίβειας ή διάψευσης του περιεχομένου των δηλώσεων και εγγυήσεων του παρόντος όρου, είτε η δαπάνη προκύψει μετά από δικαστική απόφαση, έστω και προσωρινά εκτελεστή είτε μετά από συμβιβασμό. Διευκρινίζεται δε ότι η ευθύνη του συμμετέχοντος προς αποζημίωση του PEN Greece είναι εγγυοδοτική και ανεξάρτητη από την ύπαρξη ή μη υπαιτιότητάς του.
 
  • Οι συμμετέχοντες / συμμετέχουσες δημιουργοί των έργων, με την υποβολή του διηγήματος τους στο Διαγωνισμό και την αποδοχή των όρων του Διαγωνισμού, εκχωρούν και μεταβιβάζουν ανέκκλητα και κατ΄αποκλειστικότητα στo PEN Greece άνευ ανταλλάγματος όλες τις εξουσίες του περιουσιακού δικαιώματος πνευματικής ιδιοκτησίας επί των διηγημάτων που υποβάλουν στο Διαγωνισμό και γενικότερα όλα τα περιουσιακά δικαιώματά τους επί των διηγημάτων τους, προκειμένου το PEN Greece  να τα ασκήσει κατ΄ αποκλειστικότητα, ελεύθερα και απεριόριστα χωρίς χρονικό περιορισμό στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με οποιονδήποτε τρόπο εκμετάλλευσης, όπως ενδεικτικά: α) για την με οποιονδήποτε τρόπο χρήση των διηγημάτων και των μεταφράσεων αυτών, όπως π.χ. για την έκδοση, δημοσίευση, αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, χωρίς αριθμητικό ή χρονικό περιορισμό καθώς και σε όλα τα ηλεκτρονικά μέσα – ιστοσελίδες (υπάρχοντα ή μέλλοντα) ή σε ηλεκτρονικά πολυμέσα (cd, dvd), ή για την μεταφορά τους σε οπτικοακουστικά μέσα,  χωρίς να απαιτείται άλλη άδεια των δημιουργών των διηγημάτων και β) για την με οποιοδήποτε τρόπο εκμετάλλευση των διηγημάτων, συμπεριλαμβανομένης της διαφημιστικής προώθησης και προβολής του Διαγωνισμού και των εντύπων του PEN Greece. Έτσι, με την υποβολή της δήλωσης συμμετοχής, το PEN Greece καθίσταται μοναδικός και αποκλειστικός δικαιούχος των περιουσιακών δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας επί των διηγημάτων, έχοντας το δικαίωμα της πλήρους και αποκλειστικής χρήσης και εκμετάλλευσής τους, καθώς και των μελλοντικών δικαιωμάτων που ενδεχομένως να γεννηθούν από την εκ μέρους του νόμιμη εκμετάλλευση. Επιπροσθέτως με την άνω δήλωση συμμετοχής, οι συμμετέχοντες / συμμετέχουσες – δημιουργοί παρέχουν τη συναίνεσή τους, όπως τα διηγήματα που θα δημιουργήσουν και υποβάλλουν στα πλαίσια του παρόντος Διαγωνισμού να παραμείνουν στην κατοχή του PEN Greece, χωρίς οι ίδιοι να έχουν δικαίωμα αναζήτησης ή επιστροφής σ΄αυτούς. Επίσης οι συμμετέχοντες / συμμετέχουσες δημιουργοί αναλαμβάνουν την υποχρέωση να μην ασκήσουν το ηθικό δικαίωμα επί των έργων τους, κατά τρόπο που να παρακωλύει την κατά τα ανωτέρω εκμετάλλευση από το PEN Greece.
 
  • Ο κάθε διαγωνιζόμενος αποδέχεται ότι το έργο του θα τεθεί προς αξιολόγηση υπό την απόλυτη κρίση της κριτικής επιτροπής που έχει επιλέξει το PEN Greece και η τελική απόφαση της κριτικής επιτροπής δεν θα επιδέχεται αμφισβήτηση, ούτε θα δύναται να προσβληθεί με οποιοδήποτε ένδικο βοήθημα ή μέσο και θα είναι οριστική.
 
  • Η κριτική επιτροπή θα λάβει από το PEN Greece μόνο τα διηγήματα, χωρίς τα στοιχεία των διαγωνιζομένων για λόγους διαφάνειας.
 
  • Από το σύνολο των διηγημάτων, τα οποία θα πληρούν τα κριτήρια και τους όρους συμμετοχής, η κριτική επιτροπή θα επιλέξει, κατά την απόλυτη κρίση της, τα καλύτερα διηγήματα.
 
  • Τα ονόματα της κριτικής επιτροπής δεν ανακοινώνονται πριν από τα αποτελέσματα για λόγους διαφάνειας.
 
  • To PEN Greece διατηρεί το δικαίωμα να τηρεί αρχείο με τα στοιχεία, που δηλώνουν οι συμμετέχοντες για τον σκοπό του παρόντος Διαγωνισμού καθώς και για άλλους προωθητικούς σκοπούς, δηλαδή για ενέργειες marketing σε σχέση με το Διαγωνισμό και τα έργα που θα αναδειχθούν από αυτόν. Η συμμετοχή στο Διαγωνισμό, συνεπάγεται τη ρητή και ανεπιφύλακτη συναίνεση των συμμετεχόντων για καταχώρηση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που τους αφορούν σε αρχείο που θα τηρείται από το PEN GREECE και για την επεξεργασία του, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΓΚΠΔ (GDPR) και την σχετική πολιτική απορρήτου του PEN Greece. Οι συμμετέχοντες-ουσες διατηρούν το δικαίωμα να ζητήσουν εγγράφως τη διαγραφή των προσωπικών τους δεδομένων από το ως άνω αρχείο, επικοινωνώντας με το PEN Greece στο e-mail: pen-greece@outlook.com
 
  • Το PEN Greece διατηρεί το δικαίωμα να μεταβάλει τις ημερομηνίες, να μεταβάλλει τους όρους ή να ακυρώσει τον διαγωνισμό χωρίς προειδοποίηση προς τους συμμετέχοντες, χωρίς να θεμελιώνεται οποιαδήποτε αξίωση ή απαίτηση των συμμετεχόντων-ουσών σε βάρος του από την αιτία αυτή. Σε τέτοια περίπτωση, θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του PEN Greece σχετική ανακοίνωση. Σε κάθε περίπτωση, το PEN Greece δικαιούται μονομερώς κατά την κρίση του να μην επιλέξει κανένα από τα έργα που θα υποβληθούν στο διαγωνισμό εάν αυτά δεν πληρούν τα κριτήρια αξιολόγησης, άλλως και να ματαιώσει τα αποτελέσματα του Διαγωνισμού, χωρίς να θεμελιώνεται οποιαδήποτε αξίωση ή απαίτηση των συμμετεχόντων σε βάρος του PEN Greece από την αιτία αυτή.
 
  • H συμμετοχή στον διαγωνισμό προϋποθέτει και συνεπάγεται την πλήρη και ανεπιφύλακτη αποδοχή του συνόλου των παραπάνω όρων καθώς και τη συνακόλουθη παραίτηση του συμμετέχοντα-ουσας από κάθε τυχόν αξίωση ή απαίτηση έναντι του PEN Greece. Mε την υποβολή του διηγήματος ο συμμετέχων / συμμετέχουσα αυτομάτως αποδέχεται ανεπιφύλακτα όλους τους όρους του διαγωνισμού.
 
 
 

Με εκτίμηση, 

Το Διοικητικό Συμβούλιο του PEN Greece 

Ντίνα Σαρακηνού, Πρόεδρος
Εριφύλη Μαρωνίτη, Αντιπρόεδρος
Τέσυ Μπάιλα, Γραμματέας
Κατερίνα Μαλακατέ, Ταμίας
Χριστίνα Λιναρδάκη, Μέλος
Κωνσταντίνος Μπούρας, Μέλος
Κώστας Στοφόρος, Μέλος