ΤΟ ΣΥΡΤΑΡΙ ΜΟΥ (ΨΑΞΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ)

Δευτέρα 27 Μαΐου 2013

Έτος Καβάφη


Αφιέρωμα στη ζωή & το έργο του μεγάλου ποιητή
  • Φωτογραφία εξωφύλλου

Η Κοινωφελής Επιχείρηση Δήμου Ελασσόνας (Κ.Ε.Δ.Ε) σε συνεργασία με Ομάδα Πολιτών της πόλης, τιμώντας την επέτειο των 150 χρόνων από τη γέννηση του μεγάλου Έλληνα ποιητή, Κ. Π. Καβάφη, διοργανώνει εκδήλωση-αφιέρωμα στη ζωή και το έργο του το Σάββατο 1η Ιουνίου και ώρα 20.30 στην αίθουσα θεάτρου «Βασίλης Φαρμάκης».

Συμμετέχουν: Βασίλης Σιουζουλής (ποιητής), Γιάννης Προκόβας (σκηνοθέτης), Νίκος Βαλιώτης (σκηνοθέτης, ηθοποιός), Βάλλας Απόστολος (φαρμακοποιός-εκδότ...ης) και Βενετία Ψωμιάδου (φοιτήτρια) 


Φιλική συμμετοχή: Ελένη Καρασαββίδου (ποιήτρια, πολιτισμική κοινωνιολόγος)

Πλαισιώνουν μουσικά: Κων/νος Μάτης & Έφη Φαρμάκη-Μάτη

Επιμέλεια παρουσίασης: Γιώργος Σαράτσης

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Κυριακή 26 Μαΐου 2013

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΑΥΤΙΣΜΟ

Ο Σύλλογος Γονέων Κηδεμόνων και Φίλων Ατόμων με Αυτισμό Ν. Λάρισας διοργανώνει διήμερο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στον αυτισμό, την Δευτέρα 27 και Τρίτη 28 Μαΐου, στο αμφιθέατρο Ιατρικής Σχολής (Πλατεία Ταχυδρομείου).

27/5 “How I am” των Ingrid Demetz και Caroline Leitner “Elle s’ appelle Sabin” της Sandrine Βonnaire 28/5 “H ζωή με τον Άλκη”, του Δημήτρη Κολλάτου. “Neurotypical” του Adam Larsen με την ευγενική υποστήριξη Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Ιατρική Σχολή, “Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης”, “Νεανικό Πλάνο”. Προσκεκλημένος ομιλητής στις 27/5 ο ηθοποιός Χρήστος Χατζηπαναγιώτης που πρωταγωνίστησε το χειμώνα στη θεατρική παράσταση «ο άνθρωπος της βροχής» στο ρόλο του αδελφού με αυτισμό. Είσοδος ελεύθερη.

Παράταση για τους Διαγωνισμούς ποίησης της Αμφικτυονίας Ελληνισμού

Παρά την μεγάλη συμμετοχή, την οποία είχαν τόσο ο Παγκόσμιος ποιητικός Διαγωνισμός της Αμφικτυονίας Ελληνισμού με θέμα : "Ο λόγος ο Ελληνικός, φως της Οικουμένης", όσο και ο Μαθητικός διαγωνισμός ποίησης και ζωγραφικής με θέμα : "Γεγονότα και ήρωες μέσα από τα μάτια των παιδιών" με την ευκαιρία των 100 χρόνων από την απελευθέρωση της Μακεδονίας, (σχετική προκήρυξη στο Facebook της Αμφικτυονίας Ελληνισμού καθώς και σε άλλα σχετικά Site (Αποστακτήριο, Ζαλώνη -Ξάστερον κλπ.), υπήρξαν τηλεφωνικές παρακλήσεις πολλών λογοτεχνών μελών και μη της Αμφικτυονίας, ότι επιθυμούν να δοθεί κάποια παράταση στους διαγωνισμούς.

Κατόπιν τούτο το ΔΣ της Αμφικτυονίας Ελληνισμού αποφάσισε :

Α) Παρατείνει τον χρόνο λήξης του Παγκοσμίου έως τις 31/7/2013.

Β) Παρατείνει τον χρόνο του μαθητικού ποιητικού και καλλιτεχνικού διαγωνισμού μέχρι τέλους της σχολικής περιόδου 2012-2013.

Διαγωνισμός Δημιουργικής Γραφής: Η Δύναμη του Λόγου για Αλλαγή




To πρόγραμμα ‘Reading the Lines: the Transformative Power of Words’ («Διαβάζοντας τις γραμμές: η Δύναμη του Λόγου για Αλλαγή») αξιοποιεί αρχές της παιδαγωγικής κριτικού γραμματισμού με σκοπό να ενθαρρύνει και να καθοδηγήσει τους νεαρούς Κύπριους να χρησιμοποιήσουν δημιουργική γραφή / αφήγηση ως ένα περίτεχνο εργαλείο για να εκφραστούν για θέματα τα οποία τους είναι σημαντικά. Λογοτεχνικά έργα που αντικρίζουν τις αδικίες της εποχής μας συμβάλλουν στη δημιουργία μιας γενιάς κοινωνικά ενεργών δημιουργών, οι οποίοι χρησιμοποιούν τον λόγο για να εκφράζονται σε θέματα για τα οποία νιώθουν έντονα, συμμετέχοντας ενεργά στην κοινωνική κριτική.

Σας καλούμε να υποβάλετε μια κοινωνικής πλοκής σύντομη ιστορία, η οποία βρίσκεται σε αλληλεπίδραση αλλά και θίγει κοινωνικά φαινόμενα ή αδικίες της εποχής μας. Αφηγηθείτε μια ιστορία, η οποία να αναφέρεται σε ένα σημαντικό για σας θέμα, όχι πέραν των 1500 λέξεων, που να καταπιάνεται δημιουργικά με θέματα κοινωνικής, πολιτικής ή πολιτιστικής σημασίας. Για παράδειγμα, την εμπορία ανθρώπων, την παιδική κακοποίηση, την παιδική εργασία, τον εκφοβισμό, τα περιβαλλοντικά προβλήματα, τον ρατσισμό, την παγκόσμια φτώχεια, τον πόλεμο, την τρομοκρατία, την ανεργία και άλλα. Ψάχνουμε για δυνατά αφηγηματικά κείμενα (σύντομες ιστορίες), τα οποία συμβάλλουν στην ανάδειξη τέτοιων προβλημάτων μέσω της τέχνης της αφήγησης. Στους νικητές θα δοθούν χρηματικά βραβεία (300€, 200€, 100€) καθώς και βιβλία λογοτεχνίας.

Όροι συμμετοχής
Στον διαγωνισμό μπορούν να πάρουν μέρος άτομα κάτοικοι Κύπρου, 15-35 ετών.
Το κείμενο μπορεί να είναι στην ελληνική, τουρκική ή αγγλική γλώσσα.
Το κείμενο δεν πρέπει να ξεπερνά τις 1500 λέξεις.
Τελευταία ημερομηνία συμμετοχής η 9η Ιουνίου 2013.

Τρόπος υποβολής: Το κείμενο να αποσταλεί στην ηλεκτρονική διεύθυνσηreadingthelines@hotmail.com ως συνημμένο αρχείο word, με διπλό διάστημα μεταξύ των γραμμών, σε γραμματοσειρά Arial 12pt. Ο τίτλος του αφηγήματός σας να είναι στο πάνω μέρος του κειμένου. Στον κορμό του ηλεκτρονικού μηνύματος να αναφέρετε μόνο το όνομα και την ηλικία σας.

Ο διαγωνισμός πραγματοποιείται από τον Κυπριακό Σύνδεσμο Παιδικού και Νεανικού Βιβλίου εξ ονόματος του προγράμματος «Διαβάζοντας τις Γραμμές». Το «Διαβάζοντας τις Γραμμές» είναι μέρος του χρηματοδοτούμενου από το UNDP-ACT προγράμματος Youth Power Small Grants. Οι απόψεις που εκφράζονται στην παρούσα ανακοίνωση είναι προσωπικές του συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν απαραίτητα εκείνες του Youth Power, των Ηνωμένων Εθνών ή των χωρών μελών, της UNDP ή της USAID.

Ποίηση Πυροβολάκη Αντώνη


Το ταγκό της καταιγίδας

Κοιτάζω πίσω τα πυρφόρα χρόνια.
Νεκρά  αστέρια στην λεωφόρο του μεγάλου πουθενά.
'' Αν αφεθείς φεύγει ο φόβος '', σιγοτραγουδάει η αυγή.
Γυμνόστηθη η Ζενεβιέβ χορεύει στα περίχωρα του Ρίο
σάμπα, μ' ένα αστέρι στα μαλλιά,
καθώς της κόκας οι αλήτες εκτοξεύονται σε άναστρους ζεματισμένους ουρανούς.
Η αδιαλλαξία σου σύννεφο βροχερό, έφερε τη σύρραξη ανάμεσα σ' ένα ουράνιο τόξο
και μια λασπουριά.
Το ηλιόφως '' μπουένας νότσες '' απαντάει, όταν του φωνάζεις '' γεια σου '', στο Μοντεβίδεο,
ενώ σκοτάδι και βρασμένο στάρι του Απρίλη αθωώνει
στα πορνεία τα αγορασμένα μυοκάρδια.
Χθες έφεραν μια παπαρούνα , που αιμορραγούσε στα επείγοντα.
Είναι πολύ αργά για αυτήν, έχει κοπεί για ένα έρωτα μεγάλο, αποφάνθηκαν οι ειδικοί.
Φοράς το δέρμα της σιωπής, μυρίζεις σαν αρχαίος τάφος.
Κτερίσματα και κλάματα και λέξεις μέσα στο σφαγείο των χειλιών σου.
Δεν έχει απομείνει ούτε ένας φθόγγος μες το χωνευτήρι των ποιημάτων που να μην πονάει.
Η λύπη, αχ η λύπη, μια μελαχρινή κοπέλα που μεθά τους αλλοπαρμένους λεξιθήρες
των χαμένων Σαββατόβραδων.
Τζάμπα είναι η μοναξιά, για αυτό βάλε ακόμα μία βότκα, απ΄ την ακριβή.
Αγάπη με παγάκια στο κρυστάλλινο ποτήρι.
Ένα δαρμένο πιτσιρίκι είναι ο χρυσός χειμώνας στα νησιά τ' απογεύματα.
Συνέχεια στάζει μελαγχολικές ματιές με λήθη βουρκωμένες
και κόβει με το ξύλινο σπαθί του τα κεφάλια μιας Λερναίας Ύδρας που τη λένε νοσταλγία.
Τι περιμένεις, λιθοβόλησε με, που στραγγάλισα τα όνειρα σου
και τα έκρυψα μες τους κρατήρες της σελήνης, οι άνθρωποι να μην τα βρουν.
Ούτε καν περασμένο μεγαλείο δεν μυρίζουν πια τα κουρέλια σου
θλιμμένε Ναβουχοδονόσορα της επαρχίας.
Στην εκταφή οι καταραμένοι αναγνωρίζονται επειδή κείτονται μπρούμυτα θαμμένοι
με ένα στίχο του Καρυωτάκη χαραγμένο στην παλάμη.
Ένα ταγκό κι απόψε θα χορέψω με μια καταιγίδα έξω απ' το λιμάνι του Μπουένος Άιρες.  

Ποίηση Κυριακίδη Νίκου


Λευκό ανελεύθερο τραγούδι
στη μικρή Σίβυλλα


Λευκές νύχτες
Πολύ μικρά δωμάτια, λευκά
Όπως το τίποτε.
Κόβεις μια βόλτα από πάνω σου
Σε σκέφτεσαι :
''Εχω επιστροφή, καθυστέρηση''
Μιλάς με δυσκολία, αλλά είσαι μικρή
Συνήθως αυτά, είναι αρχή εγκεφαλικού
Ειδικά σαν υπάρξει το κατάλληλο σχήμα κύστης,
το μπαλόνι που αποδρά
σαν την πίκρα από την πείνα
και βάζει στο χωλάκι, την αξιοπρέπεια.
Φάνηκε ακόμη πιο μικρό
Τόσο ελαφρύ σαν χαρισμένο σάλιο
Και πετάει...
όλα τα όνειρά μας, άλλωστε.
''Θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες εξετάσεις,
να ξέρουμε λεπτομέρειες, νάχουμε φωτογραφίες.
Αλλιώς θ΄αδικηθεί το τραύμα''
Κολυμπούν τα λευκά δωμάτια με φως λευκό
Αναπνέουν απ΄ τους πόρους των τοίχων
Τους καταστέλει-αυτόν θυμάσαι-ένας παιδόφιλος σωφρονιστής
Αναιδής, άπλυτος και φοβισμένος.
Χρόνια στο φως και δεν περνάει μέρα από πάνω του.
Τα παιδιά μεγαλώνουν, αλλαξοπιστούν, αρρωσταίνουν
πεθαίνουν.
Από γεράματα κυρίως, με ρυτίδες βαθειές πυκνές ουλές.
Ανέγγιχτος απ΄τη φθορά
Το φως το λευκό,θάναι.
Ο ουρανός είναι κίτρινος
Ποτέ του δεν πλησιάζει,
τέτοιαν αποφορά.

Πέμπτη 23 Μαΐου 2013

Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος του περιοδικού Νέα Αριάδνη


Το περιοδικό Νέα Αριάδνη είναι ένα τριμηνιαίο περιοδικό, έκδοση της "Πολιτιστικής συνεργασίας" με αξιόλογο υλικό, άρθρα, διηγήματα, ποίηση αλλά και ιστορικό και λαογραφικό υλικό. Μια αξιόλογη προσπάθεια που χρήζει προσοχής.
Υπεύθυνη της έκδοσης είναι η Καίτη Λειβαδά αξιόλογη λογοτέχνιδα, φιλόλογος.
Επικοινωνία: 2103606407
https://www.facebook.com/NeaAriadne

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Ανακοίνωση των νικητών του 1ου Διαγωνισμού Αστυνομικού Διηγήματος


Έπειτα από προσεχτική μελέτη και αξιολόγηση των διηγημάτων που έλαβαν μέρος στον 1ο Διαγωνισμό Αστυνομικού Διηγήματος της Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας και των εκδόσεων Άπαρσις, η επιτροπή αξιολόγησης, που αποτελείται από τους:
Τιτίνα Δανέλλη, συγγραφέας
Δημήτρης Μαμαλούκας, συγγραφέας
Σέργιος Γκάκας,συγγραφέας
αποφάσισε να ξεχωρίσει 15 διηγήματα, τα οποία πρόκειται να κυκλοφορήσουν σε βιβλίο από τις εκδόσεις Άπαρσις στις αρχές Ιουνίου.
Οι νικητές είναι (με τη σειρά που απέστειλαν τα διηγήματα):
1. Το μυστήριο του τύπου Α x Τ2/Τ1, Κωνσταντίνος Απέργης
2. Suite dreams, Στέλλα Κάσδαγλη
3.Η πιο μεγάλη νύχτα, Τάσος Αναστασίου
4. Santa Claus is not coming to town, Λάμπρος Δερμεντζόγλου
5. Γύψος, Γιάννης Νικολούδης
6. Tragesty, Φωτεινή Αμάντου
7. Μπέρμπον κερασμένα από τη Λορελάη, Έλσα Ανδρέου-Steiner
8. Τρεις πρέζες αλάτι, Γεώργιος Κέλλης
9. Ματωμένος Ματίς, Ιωάννης Βαβίτσας
10. Η Γυναίκα από τη Ζυρίχη,Παναγιώτης Γ. Ιωαννίδης
11. Ένα πτώμα και μια εξαφάνιση,Χρήστος Σουρουλής
12. Ο μπάτλερ το έκανε, Καλλιρρόη Αγγελοπούλου
13. Μαύρος μολοσσός, Μαρία Κώτσια
14. Δυτικά του νιπτήρος, Μπίστη Αργυρώ
15. Το ανθρωπάκι, Αντώνης Πάσχος
Η παρουσίαση του βιβλίου και η ανακοίνωση των ονομάτων των τριών πρώτων βραβευθέντων που θα παραλάβουν έπαινο, θα πραγματοποιηθεί στο Θέατρο Χυτήριο (Ιερά Οδός 44, Γκάζι) την Τετάρτη 5/6/2013 στις 19:30.
Μετά το πέρας της εκδήλωσης, θα το γιορτάσουμε με μουσική και ποτό στην όμορφη αυλή του θεάτρου, συζητώντας για εγκλήματα και ιστορίες μυστηρίου.

-- --
Εκδόσεις Άπαρσις
Μυκηνών 9, Κεραμεικός
104 35, Αθήνα
Τηλ. 210/3455226
www.aparsis.gr

Συμπόσιο τέχνης 10 χρόνια δρυάδες λίμνη Ν. Πλαστήρα 10o θεατρικό θερινό σεμινάριο


Σεμινάριο για εκπαιδευτικούς, ηθοποιούς, θεατρολόγους, σπουδαστές δραματικών σχολών, μαθητές Μουσικών Σχολείων, ερασιτέχνες ηθοποιούς, εμψυχωτές, μουσικούς, φοιτητές, μαθητές και όσους επιθυμούν να καλλιεργήσουν την τέχνη του θεάτρου 
“στο δρόμο…”
λίμνη Ν. Πλαστήρα, 8 έως 14 Ιουλίου 2013
Το ‘τέχνης παίδευσις’ Θεατρικό Εργαστήριο Καρδίτσας διοργανώνει το 
10ο πανελλήνιο θεατρικό θερινό σεμινάριο 
“ δρυάδες 2013 ”, 
διάρκειας 50 ωρών, στο Δήμο Λ. Πλαστήρα, στη λίμνη Ν. Πλαστήρα
Μια μεγάλη γιορτή όλων των τεχνών 
Με αφορμή την συμπλήρωση 10 χρόνων, του μοναδικού στην χώρα μας συμποσίου τέχνης, το ‘τέχνης παίδευσις’ Θεατρικό Εργαστήριο Καρδίτσας ετοίμασε με ιδιαίτερη φροντίδα και με πείσμα στους ‘δύσκολους καιρούς’ το πρόγραμμα του θεατρικού σεμιναρίου ‘δρυάδες 2013’ και γιορτάζει μαζί σας την συνάντηση όλων των τεχνών, υπηρετώντας με συνέπεια την ανάγκη για συνεχή ουσιαστική επιμόρφωση και έρευνα αλλά και την βασική αρχή αυτής της διοργάνωσης που είναι: ‘Οι δρυάδες κάθε καλοκαίρι μας ενώνουν’
Από Αγάπη στο θέατρο, στη μουσική, στο κινηματογράφο, στις παραστατικές τέχνες αλλά και σ` όλες τις μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης και έχοντας την ανάγκη να ‘κοινωνήσουμε’ με τους ανθρώπους προσκαλούμε και προκαλούμε όλους όσους πεισματικά επιλέγουν να καταθέσουν ψυχή, και δουλειά και να απολαύσουν την φύση στην νότια Πίνδο, από τις κορυφές των Αγράφων έως την «κόρη» τους την Λίμνη Ν. Πλαστήρα
Έτσι σε μια ονειρική περιοχή, με θέα τη λίμνη, το καλοκαιρινό τοπίο, τις μοναδικές φυσικές τοποθεσίες της περιοχής αλλά και στο φιλόξενο περιβάλλον του ξενοδοχείου ‘KAZARMA Lake Resort & Spa’(5 Αστέρων), οι συμμετέχοντες θα προσεγγίσουν πολύπλευρα το θέμα σε άνετους και κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους διδασκαλίας και θα διδαχτούν μέσα από την καθοδήγηση έμπειρων και καταξιωμένων εμψυχωτών τις βασικές αρχές του θεάτρου, τη σωματική, λεκτική, μουσική και εικαστική έκφραση


Το 10ο πανελλήνιο θερινό σεμινάριο θεάτρου, περιλαμβάνει 
4 βιωματικά εργαστήρια θεάτρου & μουσικής, παράλληλα εργαστήρια, εισηγήσεις, αφιερώματα, παράλληλες δραστηριότητες καθώς και χρόνο ξεκούρασης και διασκέδασης 
Θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης
εμψυχωτές-εισηγητές 
• Δημήτρης Καταλειφός, ηθοποιός 
• Άλκιστις Κοντογιάννη, καθηγήτρια Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση - πρόεδρος στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
• Κώστας Βόμβολος, συνθέτης - διδάσκων του Τμήματος Θεάτρου του ΑΠΘ
• Τάκης Τζαμαργιάς, σκηνοθέτης - διδάσκων στο Πανεπιστήμιο Αθήνας 
• Χάρις Σαφαρή, μουσικός - καθηγήτρια στο μουσικό σχολείο Καρδίτσας 
• Μιχάλης Ζαχαρτζής, μουσικός - καθηγητής στο μουσικό σχολείο Τρικάλων 
• Τίτος Πατρίκιος, ποιητής - συγγραφέας 
• Μηνάς Βιντιάδης, συγγραφέας - δημοσιογράφος 
• Θάνος Καραθάνος, χημικός - οινολόγος, Ειδ. Γευσιγνωσίας - πρόεδρος Ένωσης Ελλήνων Οινολόγων 
• Σπύρος Μπουντούρης, σκηνοθέτης - εμψυχωτής θεάτρου 
εργαστήρια σεμιναρίου
Εργαστήρια Θεάτρου:
1. «μελετώντας ένα ρόλο» 
εμψυχωτής: Δημήτρης Καταλειφός
2. «Είμαστε κείμενα, ζωντανά και παίζοντα, είμαστε ο ιστός της γλώσσας» 
εμψυχώτρια: Άλκιστις Κοντογιάννη

3. Εργαστήριο Μουσικής & Λόγου: «Η μουσική στην αφήγηση» 
εμψυχωτές: Κώστας Βόμβολος και Χάρις Σαφαρή

4. Εργαστήριο Θεάτρου για Νέους 15 έως 20 ετών:
«Ταξιδεύω στο όνειρο… σερφάροντας στις σκέψεις των άλλων» 
εμψυχωτές: Τάκης Τζαμαργιάς και Μιχάλης Ζαχαρτζής 

για όλα τα εργαστήρια (ανεξαρτήτως εργαστηρίων 1, 2, 3 & 4) 
• «παίξε την ιστορία σου. 
Θεατής - συγγραφέας και ηθοποιός γίνονται ένα στο έργο της στιγμής» 
εμψυχωτές: Τίτος Πατρίκιος και Μηνάς Βιντιάδης

• «με ένα καλάμι και αέρα» 
εμψυχωτής: Σπύρος Μπουντούρης 

8 Ιουλίου έναρξη εργασιών σεμιναρίου, ξενοδοχείο ‘KAZARMA Lake Resort & Spa’, ώρα 17.00
13 Ιουλίου (τελευταίο απόγευμα), θα γίνουν οι παρουσιάσεις των εργαστηρίων στο θέατρο Πεζούλας. 
Η βραδιά θα κλείσει με αποχαιρετιστήριο γλέντι 

Το ‘τέχνης παίδευσις’ Θεατρικό Εργαστήριο Καρδίτσας παράλληλα με το σεμινάριο θεάτρου, 
συνεχίζει να διευρύνει την καλοκαιρινή δράση του, στις ‘δρυάδες 2013’, με ένα συμπόσιο τέχνης 
με το ίδιο θέμα, που θα περιλαμβάνει αφιερώματα, εκθέσεις, ποίηση, λογοτεχνία, κινηματογράφο, 
μουσική, χορό αλλά και παράλληλες δράσεις
παράλληλες εκδηλώσεις και δράσεις στη φύση
έκθεση με θέμα ‘στο δρόμο…’ ελεύθερη συμμετοχή
ζωγραφικής, φωτογραφίας, γλυπτικής, σκίτσου, video art 8 έως 14 Ιούλη

έκθεση βιβλίου: θεατρικού βιβλίου, ποίησης, βιβλίου για τη ‘φύση’, εκδόσεις της περιοχής 8 έως 14 Ιούλη

βραδιά ποίησης: Ο Τίτος Πατρίκιος έρχεται κοντά μας, με τα τελευταία ποιήματά του από την 
συλλογή ‘σε βρίσκει η ποίηση’. Μια μαγική βραδιά με μουσική και απαγγελίες
ώρα 21.00 Παρασκευή 12 Ιούλη

βραδιά κινηματογράφου: Αφιέρωμα τον σκηνοθέτη Μιχάλη Κακογιάννη σε συνεργασία με το
Ίδρυμα ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΚΟΓΙΑΝΗ

βραδιά σε μια ‘εν δράσει’ οινογνωσία, με θέμα: «Κράσεις οίνου, λόγου και θεάτρου: Από τα 
διονυσιακά δρώμενα στην τέχνη της οινογνωσίας» 
εισηγητής: Θανάσης Καραθάνος, Χημικός - Οινολόγος, Ειδικός Γευσιγνωσίας και Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων
Οινολόγων ώρα 21.οο Δευτέρα 8 Ιούλη και
μουσική βραδιά από τους καθηγητές και τους μαθητές του Μουσικού Σχολείου Καρδίτσας ώρα 22.οο 

βραδιά χορού, ελεύθερη συμμετοχή 

μουσικές βραδιές: κάθε βράδυ ζωντανή μουσική με φίλους μουσικούς των δρυάδων. 

παράλληλες δράσεις στη φύση – ξεναγήσεις:
τοξοβολία, ποδήλατο λίμνης, μπάνιο στη λίμνη, ξενάγηση στο βοτανικό κήπο, περίπατος σε μονοπάτια της 
περιοχής, πολλές εκπλήξεις…… (προαιρετικά) 

αναλυτική περιγραφή των εργαστηρίων και βιογραφικά όλων των εμψυχωτών - εισηγητών
στην ιστοσελίδα: www.theatrokar.gr

προσέλευση: δευτέρα 8/7/2013, ώρες: 13.00 – 16.00 αναχώρηση: κυριακή 14/7/2013, μετά τις 11.00

Η πλήρης συμμετοχή στο σεμινάριο περιλαμβάνει:
εργαστήρια σεμιναρίου - παραμονή 7 ΗΜΕΡΕΣ (6 διανυκτερεύσεις) στο ξενοδοχείο ‘KAZARMA Lake Resort & Spa’5 Αστέρων, www.kazarma.gr - πλήρης διατροφή με πρωινό, γεύμα και δείπνο στο εστιατόριο του ξενοδοχείου με γαστρονομικές απολαύσεις - έντυπα σεμιναρίου - συμμετοχή στις παράλληλες εκδηλώσεις του σεμιναρίου 

Κόστος:
πλήρης συμμετοχή (δίδακτρα, διαμονή , διατροφή): 360 € για ενήλικες / 330 € για μαθητές & φοιτητές έως 24 ετών
μόνο για δίδακτρα σεμιναρίου: 180 € για ενήλικες / 145 € για μαθητές & φοιτητές έως 24 ετών
για συνοδούς (μόνο διαμονή , διατροφή) : 250 € 
αιτήσεις και όροι συμμετοχής: Οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να καταθέσουν το ποσό στην ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού 
320-00-2002014693 και να στείλουν : α) την απόδειξη κατάθεσης της τράπεζας στην οποία να φαίνεται καθαρά το ποσό και το όνομα και β) αίτηση (υπάρχει πρότυπο) που φαίνεται καθαρά το εργαστήριο που σας ενδιαφέρει με σειρά προτεραιότητας στο fax: 24410 23025 ή στην ηλεκτρ. διευθ: theatrokar@yahoo.gr γ) μόνο για νέους 15 – 17 ετών υπεύθυνη δήλωση (υπάρχει πρότυπο)
Προσοχή:
• Η θέση στο εργαστήριο που επιλέξετε δεσμεύεται με την κατάθεση των χρημάτων. Στην πλήρη συμμετοχή τόσο των ενηλίκων όσο και των μαθητών, φοιτητών, τα χρήματα μπορούν να κατατεθούν σε δύο δόσεις. Αναλυτικότερα η 1η δόση 200€ κατατίθεται μαζί με την αίτηση συμμετοχής, ενώ, η 2η δόση (υπόλοιπο οικονομικής συμμετοχής) πρέπει να κατατεθεί το αργότερο έως Δευτέρα 1/7/2013
• Για όσους μαθητές 15 έως 17 ετών συμμετέχουν στο 4ο Εργαστήριο Θεάτρου για Νέους θα πρέπει να συμπληρωθεί από τον Κηδεμόνα τους, τα στοιχεία Κηδεμόνα που υπάρχουν στην Αίτηση Συμμετοχής, καθώς και Υπεύθυνη Δήλωση (υπάρχει πρότυπο)
Καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων: 1/7/2013. Οι θέσεις είναι περιορισμένες.
.
Παρακαλούμε να παίρνετε τηλέφωνο πριν καταθέσετε χρήματα
οργάνωση: “ τέχνης παίδευσις” Θεατρικό Εργαστήριο Καρδίτσας 
σε συνεργασία με : Περιφερειακή Ενότητα Ν. Καρδίτσας, Δήμο Καρδίτσας, Δήμο Πλαστήρα,
Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη, Μουσικό Σχολείο Καρδίτσας, Λέσχη Φωτογραφίας & 
Κινηματογράφου Καρδίτσας (ΛΕΦΚ), Ελληνικό Ορειβατικό Σύλλογο Καρδίτσας (ΕΟΣΚ),
Μορφωτικό Σύλλογο Σοφάδων

πληροφορίες: “τέχνης παίδευσις” “art education”
Θεατρικό Εργαστήριο Καρδίτσας Karditsa Theatrical Workshop
κιν.: 6984036309 (what’s up), 6974958683, 
τηλ.: 24410 23025
ιστοσελίδα: www.theatrokar.gr 
ηλεκτρ. ταχ.: theatrokar@yahoo.gr

Τετάρτη 22 Μαΐου 2013

EYELANDS - 3ος ΔΙΕΘΝΗΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΣ - 2013


H ιστοσελίδα Eyelands ανακοινώνει την έναρξη του τρίτου διεθνούς διαγωνισμού διηγήματος. Θέματα του διαγωνισμού για το 2013 θα είναι : «Όνειρο» και «Φυγή». Ο διαγωνισμός θα παραμείνει ανοιχτός μέχρι και τις 20 Ιουλίου. Γίνονται δεκτά διηγήματα στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα. Το πρώτο βραβείο είναι αεροπορικά εισιτήρια από την Αθήνα για μια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα, με επιστροφή.

Ο ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΟΥ
1. Το θέμα του διαγωνισμού είναι: «Όνειρο» και «Φυγή». Οι διαγωνιζόμενοι συγγραφείς μπορούν να επιλέξουν ένα από τα δύο και να στείλουν ένα διήγημα (ή διηγήματα) μέχρι 2500 λέξεις. Γίνονται δεκτά κείμενα στην ελληνική ή την αγγλική γλώσσα. Εννοείται ότι θέμα του διηγήματος δεν χρειάζεται να είναι σχετικό και με τα δύο προτεινόμενα αλλά μόνο με το ένα. Με τα δύο θέματα έχετε απλώς περισσότερες επιλογές. 
2. Δεν υπάρχουν περιορισμοί εθνικότητος ή τόπου διαμονής του συγγραφέα. Αυτή τη χρονιά δεν θα υπάρχουν δύο τμήματα (ελληνικό και διεθνές) όπως πέρυσι αλλά μία διοργάνωση κοινή για Έλληνες και ξένους.
3. Η χρηματική συνδρομή για τη συμμετοχή είναι 10 ευρώ. Η πληρωμή γίνεται μέσω του paypal –από την αρχική σελίδα του eyelands ή με κατάθεση του ποσού σε τραπεζικό λογαριασμό 151-623018-06 (Εθνική Τράπεζα) 
4. Τα διηγήματα δεν θα πρέπει να έχουν βραβευθεί σε άλλο λογοτεχνικό διαγωνισμό, να έχουν εκδοθεί ή να έχουν δημοσιευθεί σε βιβλίο ή έντυπο ή να έχουν αναρτηθεί στο διαδίκτυο.
5. Για το διήγημά σας μπορείτε να διαλέξετε οποιονδήποτε τίτλο εκτός από τους τίτλους των θεμάτων. 
6. Για να είναι έγκυρη η συμμετοχή σας είναι απαραίτητο να δηλώσετε το ονοματεπώνυμό σας. Θεωρούμε επίσης ως ηλεκτρονική σας διεύθυνση εκείνη μέσω της οποίας στέλνετε τη συμμετοχή σας. Εάν αυτό δεν ισχύει πρέπει οπωσδήποτε να το δηλώνετε, προσθέτοντας ένα e-mail επικοινωνίας. 
- Προσοχή: Δεν θα γίνουν δεκτές συμμετοχές σε μορφή χειρογράφου. Τα διηγήματα θα γίνονται δεκτά μόνο σε ηλεκτρονική μορφή που θα σταλεί στη διεύθυνση: info@eyelands.gr
Στο mail θα υπάρχει επισύναψη του κειμένου σε μορφή word. doc αλλά ΟΧΙ σε pdf. 
Για κάθε συμμετοχή θα υπάρχει επιβεβαιωτική απάντηση με e-mail. 
7. Συμμετοχές με ψευδώνυμο γίνονται δεκτές στην πρώτη φάση του διαγωνισμού. Μετά την ανακοίνωση των πρώτων αποτελεσμάτων όσοι έχουν προκριθεί στη μικρή λίστα θα πρέπει να μας στείλουν μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνο και ένα σύντομο βιογραφικό. Σε περίπτωση που δεν γίνει επιβεβαίωση της ταυτότητας του διαγωνιζόμενου η συμμετοχή του θα θεωρηθεί άκυρη.
8. Στον διαγωνισμό δεν γίνονται δεκτά διηγήματα από τους βασικούς συνεργάτες της ιστοσελίδας που τα ονόματά τους εμφανίζονται στην ταυτότητα του eyelands. Δεν υπάρχει περιορισμός για όσους έχουν στείλει κατά καιρούς μία ή περισσότερες συνεργασίες τους στο eyelands.
9. Όριο ηλικίας για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό είναι η συμπλήρωση του 18ου έτους του διαγωνιζόμενου την ημερομηνία έναρξης του διαγωνισμού. 

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ & ΒΡΑΒΕΙΑ & ΕΚΔΟΣΗ ΔΙΗΓΗΜΑΤΩΝ

- Ο διαγωνισμός θα ξεκινήσει την 20η Μαρτίου και θα ολοκληρωθεί στις 20 Ιουλίου 2013. 
- Η πρώτη επιλογή για τη μικρή λίστα θα ανακοινωθεί μέχρι την 20η Σεπτεμβρίου 2013.
- Τα τελικά αποτελέσματα θα ανακοινωθούν μέχρι την 20η Οκτωβρίου 2012.
- Από τα διηγήματα που θα έρθουν στον διαγωνισμό ένας ορισμένος αριθμός, (ανάλογα με τις συμμετοχές) θα μπει στην μικρή λίστα (short list) των επιλογών και από αυτά θα κριθούν εκείνα που θα βραβευτούν και θα πάρουν τιμητική διάκριση.
- Θα υπάρχουν τρία βραβεία για τα τρία πρώτα διηγήματα. Οι τρεις πρώτοι νικητές θα κερδίσουν χειροποίητα ελληνικά εικαστικά κεραμικά από τη συλλογή της omodamos clayart 
- Τα βραβεία αλλά και ένας αριθμός ακόμη διηγημάτων ανάλογα πάντα με τη βαθμολογία τους (μέχρι 25 διηγήματα συνολικά) θα συμπεριληφθούν στην έκδοση «Ιστορίες του Ονείρου και της Φυγής» που θα κυκλοφορήσει από το eyelands μέχρι το τέλος της χρονιάς.
- Όλοι οι συγγραφείς που τα διηγήματά τους θα συμπεριληφθούν στην έκδοση «Ιστορίες του Ονείρου και της Φυγής» θα παραλάβουν δωρεάν ένα βιβλίο. 
- Σε όλους τους συγγραφείς που θα διακριθούν θα σταλεί σχετικό πιστοποιητικό.
- Τα βραβεία, τα πιστοποιητικά και τα αντίτυπα της συλλογής διηγημάτων θα σταλούν στους νικητές μέχρι το τέλος του 2013.
- Εκτός από τα διηγήματα που θα συμπεριληφθούν στη Μικρή Λίστα θα ανακοινωθεί και ένας αριθμός διηγημάτων (μέχρι 25) τα οποία θα αποτελούν την επιλογή eyelands και θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα www.eyelands.gr 

ΒΡΑΒΕΙΑ

Το πρώτο βραβείο για τον νικητή (νικήτρια) του διαγωνισμού είναι δωρεάν αεροπορικά εισιτήρια προς (ή από) οποιαδήποτε από τις παρακάτω 20 ευρωπαϊκές πόλεις, με επιστροφή.
Άμστερνταμ, Βαρκελώνη, Βαρσοβία, Βελιγράδι, Βερολίνο, Βιέννη, Βουδαπέστη, Βρυξέλλες, Γενεύη, Κοπεγχάγη, Λάρνακα, Λισσαβόνα, Μαδρίτη, Μάντσεστερ, Μιλάνο, Παρίσι, Πράγα, Ρώμη, Σόφια, Στοκχόλμη.
Τα εισιτήρια θα εκδοθούν στο όνομα του νικητή για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα θέλει μέσα στο 2014 από τις 20 Ιανουαρίου μέχρι τις 20 Οκτωβρίου (με την εξαίρεση της χρονικής περιόδου μεταξύ 15 Ιουλίου και 20 Αυγούστου 2014). Ο νικητής θα πρέπει να μας γνωστοποιήσει την ημερομηνία που επιθυμεί σχετικά με το ταξίδι μέχρι το τέλος του 2013. 

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ, ΕΚΔΟΣΗ & ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

- Η συμμετοχή στο διαγωνισμό συνεπάγεται και την αποδοχή των κανόνων του. 
- Τα πνευματικά δικαιώματα των διηγημάτων παραμένουν στους συγγραφείς.
- Η ιστοσελίδα διατηρεί το δικαίωμα να αναρτήσει τα διηγήματα που βραβεύτηκαν ή διακρίθηκαν και να εκδώσει το βιβλίο με τα διηγήματα που θα επιλεγούν.
- Η δημοσίευση των διηγημάτων που διακρίθηκαν θα γίνει στην ιστοσελίδα: www.eyelands.gr από τον Οκτώβριο του 2013 μέχρι τον Ιούνιο του 2014.
- Η έκδοση με τα διηγήματα που διακρίθηκαν θα κυκλοφορήσει μέχρι το τέλος του έτους 2013. Κάθε συγγραφέας του οποίου το διήγημα θα συμπεριληφθεί στο βιβλίο δικαιούται ένα αντίτυπο δωρεάν. Κάθε συγγραφέας είναι ελεύθερος να δημοσιεύσει όπου εκείνος θέλει το διήγημά του μετά την 1η Ιουνίου 2014.

* Οι όροι συμμετοχής στο διαγωνισμό δημοσιεύονται και στην αγγλική γλώσσα στην ενότητα Storyland/ short stories της ιστοσελίδας. Η συμμετοχή στο διεθνές τμήμα είναι ανοιχτή σε κάθε συγγραφέα ανεξαρτήτως υπηκοότητας αρκεί να τηρήσει τους όρους συμμετοχής.
- Η επιλογή των διηγημάτων για την μικρή λίστα και τις βραβεία θα γίνει από επιτροπή συγγραφέων που ανήκουν στην ομάδα του eyelands.

Καραφύλλη Δήμητρα Ποίηση


Θητεία


Άσπρισα. Πόλεμο στον τόπο μου δεν είδα.
Μόνο παιδιά να χάνονται για την πατρίδα.

Από λάθος εντολές, λάθος βολές
σε μάχες ριψοκίνδυνες εικονικές
μ' έναν εχθρό, που ίιισως φανεί στο μέλλον.

Είδα αγόρια να στοιχειώνουν στη σκοπιά
μ' ένα γιατί-καρφί στο νου
πριν ψηλαφίσουν τα όνειρα τους.

Μάνες, που δεν τις ρώτησε κανείς, αν θέλουν
να μάθουν τα παιδιά τους να σκοτώνουν
άλλων μανάδων τα παιδιά στ' όνομα της ειρήνης.

Θητεία πληρωμένη ακριβά.
Χρέος βαρύ. Γραμμάτιο οδύνης.
Κόκκινη στάμπα στο χακί.
Κηλίδα σε πλακέτα Α.Σ.Μ.
Πόσο ακριβή των όπλων η τιμή. Πόσο φτηνό το αίμα των αθώων.

Σάββατο 18 Μαΐου 2013

Ένας επίκαιρος προβληματισμός για τις Πανελλήνιες από την Αλεξίου Ελένη



Γιατί το «Σκέφτομαι και γράφω» του Δημοτικού έγινε η «Έκφραση- Έκθεση» του Λυκείου;
Είναι γνωστό ότι η ελληνική γλώσσα δεν είναι αυθαίρετη συμφωνία μεταξύ σημαίνοντος και σημαινόμενου. Αντίθετα, οι λέξεις της ελληνικής φέρουν το νόημά τους. Για παράδειγμα, λέμε το αυτοκίνητο ως έχει, διότι η λέξη «αυτοκίνητο» προσδιορίζει το αντικείμενο εκείνο που κινείται μόνο του. Αντίθετα, στην αγγλική το car δεν περιγράφει κανένα χαρακτηριστικό του προσδιοριζόμενου πράγματος. Ακόμη, λέμε «φιλώ», «φίλος», «φιλοξενία», γιατί οι λέξεις με νοηματική συγγένεια έχουν ομοιότητες και στην απόδοσή τους (εξ ου και ομόρριζες). Καμία σχέση, λοιπόν, με το kiss, friend, hospitality, λέξεις που η δομή τους δεν αντανακλά τη μεταξύ τους βαθύτερη σχέση. Επίσης, χρησιμοποιούμε την ιστορική ορθογραφία των λέξεων, γιατί κι αυτή αντανακλά τη φιλοσοφία της ελληνικής σκέψης. Έτσι, ο «ωραίος» δεν θα μπορούσε ποτέ να γράφεται «ορέος», γιατί τότε δεν θα αποδίδαμε τη σχέση που έχει καθετί ωραίο με  την ώρα που το φέρνει ή με την ωριμότητα που το διέπει.
Με αφορμή το μάθημα της Έκθεσης, στο οποίο διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών εξετάσεων,  και έχοντας στο νου μου τα παραπάνω περί συνάφειας σκέψης και γλώσσας στα ελληνικά, μου ακούγονται (πάλι) περίεργα τα ερωτήματα γονιών και μαθητών σχετικά με το φετινό θέμα. «Είναι επίκαιρο;» «Ήταν στα sos;» «Το είχαν διδαχθεί τα παιδιά;».
Η απάντηση δεν αφορά στο φετινό θέμα, αλλά στο νόημα των λέξεων «επίκαιρο», «sos», «διδαχθεί». Επίκαιρο είναι κάθε θέμα που αφορά τον άνθρωπο και τον κόσμο του, μέσα του και γύρω από αυτόν. Ειδικά δε η σχέση του ανθρώπου με τη Φύση, που «μπήκε» ή «έπεσε» φέτος, εγείρει προβληματισμούς που αφορούν και στο χθες και στο σήμερα και στο αύριο. Δεν είναι, λοιπόν, σημαντικά μόνο τα θέματα που η σύγχρονη πραγματικότητα αναδεικνύει περισσότερο. Όσοι πόνταραν σε θέματα, όπως η οικονομική κρίση, το μεταναστευτικό, η ενδοσχολική βία, ο ρατσισμός και άλλα «πιο επίκαιρα», σίγουρα θεωρούν ρομαντικό και αντι-sos ένα ζήτημα που πραγματεύεται καταστάσεις, όπως:
«Τη ζωή στη Γη ο άνθρωπος ελάχιστα την σέβεται, η ζωή όμως σε άλλους κόσμους διεγείρει το ενδιαφέρον και τη φαντασία του. Είναι άραγε περιέργεια, κατακτητική διάθεση ή απλώς ένα διανοητικό παιχνίδι; Ίσως όλα μαζί, ταυτόχρονα όμως κι ένα βαθύ αίσθημα μοναξιάς.»
 «Με τη ζωή λοιπόν στο Σύμπαν είναι αδύνατο να επικοινωνήσουμε, η ζωή όμως γύρω μας ανθίζει. Η ζωή εδώ, σ’ έναν μικρό και πανέμορφο πλανήτη, ανέδειξε ύστερα από σιωπηλές διεργασίες που διήρκεσαν δισεκατομμύρια χρόνια μια θαυμαστή ποικιλία έμβιων όντων. Οι θάλασσες και τα δάση της Γης, τα βουνά και οι πεδιάδες της αποκαλύπτουν κάθε στιγμή τη γοητεία που κρύβουν τα χιλιάδες όμοια ή ανόμοια δημιουργήματα της εξελίξεως. Η ανεμώνη και το δελφίνι, ο αίλουρος αλλά και ο γυπαετός, τα ανθρώπινα όντα στις πολλαπλές φυλετικές τους παραλλαγές, είναι δίπλα μας, συμμέτοχα του ίδιου πλανήτη και του μέλλοντός του.»
(Γιώργος Γραμματικάκης, αποσπάσματα από το κείμενο των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2013 στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας)
Σεβασμός στο περιβάλλον, λοιπόν. Ψιλά γράμματα για πολλούς από εμάς, ειδικά ενήλικες πόσο μάλλον για τα παιδιά. Έχουν άραγε διδαχθεί οι μαθητές να σέβονται την πλάση γύρω τους, τους συγκατοίκους μας στον πλανήτη γη; Μπόρεσε η οικογένεια, το σχολείο, η πολιτεία με τους φορείς και τους θεσμούς της να εμφυσήσει στους νέους τα ιδανικά που εξευγενίζουν τον άνθρωπο;  Ή έμειναν μόνο στα «sos» που τα παιδιά παπαγαλίζουν τρία χρόνια για να εξεταστούν σε αυτά στο τέλος της Γ’ Λυκείου;
 Ξέρουμε ποια είναι η απάντηση. Γι’ αυτό η αγωνία εξεταζομένων και γονιών είναι κάθε φορά «αν έχει διδαχθεί το θέμα των Πανελλαδικών». Με άλλα λόγια, αν πρόλαβαν να το παπαγαλίσουν ή έστω να το αναλύσουν σε διαγράμματα και εκθέσεις καρμπόν, ώστε να το επιστρατεύσουν στη μνήμη τους την κρίσιμη στιγμή των εξετάσεων.
Άλλο είναι το ζητούμενο. Κατάφερε το σχολείο, γιατί αυτό είναι ο κύριος φορέας παιδείας, να διδάξει στα παιδιά την κριτική σκέψη, τον προβληματισμό,  την ικανότητα ορθής διατύπωσης ολοκληρωμένων νοημάτων, την αντίσταση στην πλύση εγκεφάλου, στην παραπληροφόρηση, στην αυθεντία; Τα άσκησε στην παραγωγή λόγου, γραπτού και προφορικού, ώστε να γίνουν καλοί αναγνώστες και συνομιλητές; Τους έμαθε μέσα πειθούς ώστε να πείθουν με επιχειρήματα κι όχι με άλλα μέσα επιβολής; Να μην γίνονται φερέφωνα;  Έδωσε στα παιδιά τα  εργαλεία εκείνα που στα δεκαεπτά και στα δεκαοκτώ πρέπει να έχουν, ώστε να αντιμετωπίζουν και στο μέλλον ως πολίτες κάθε ζήτημα που τα αφορά με λογική, ψυχραιμία και διάθεση διαλόγου;
Ίσως, λοιπόν, επανερχόμενη στους αρχικούς προβληματισμούς περί σχέσης σημαίνοντος και σημαινόμενου στην ελληνική γλώσσα , το «Σκέφτομαι και γράφω» είναι πιο ταιριαστός όρος για το μάθημα της Έκθεσης. Αποδίδει καλύτερα τη φιλοσοφία του μαθήματος. Αναδεικνύει το καθήκον του εκπαιδευτικού να διδάξει στα παιδιά πώς να αντιμετωπίζουν τη σκέψη και τη γλώσσα ως ένα. Αναγνωρίζει στα παιδιά το δικαίωμα της ελεύθερης διατύπωσης ιδεών, την ευθύνη για την αιτιολόγησή τους και την υποχρέωση για την αναζήτηση της αλήθειας. Αντίθετα, ο όρος «Έκφραση- Έκθεση» πολύ λίγο φωτίζει τα παραπάνω.
Σημαντικά για κάποιους, ασήμαντα για άλλους. Πάντως ένα είναι σίγουρο. Στη ζωή όταν πορεύεσαι μόνο με τα sos, συνήθως βγαίνεις εκτός πορείας.

Ελένη Αλεξίου                                                                          
φιλόλογος, μουσικός

Πέμπτη 16 Μαΐου 2013

Ποίηση Παναγιώτη Ξενάκη

                                                 Δίδυμοι Πύργοι: Η αρχή και το τέλος σε εικόνες
                                                     Όρφνη
   

Από το λογοτεχνικό – δημοσιογραφικό βιβλίο: «Δίδυμοι Πύργοι – Ήμουν κι εγώ εκεί!»
           (Απόσπασμα από τη σκηνή όπου ο ήρωας βλέπει μπροστά του τον Θάνατο)


...Που είναι το υπόλοιπο πρόσωπο σου;;.. Πω-π-πως είσ’ έτσι; Με τι μοιάζεις;..
...γιατί δε μιλάς;.. πες κάτι...γιατί μόνο με κοιτάζεις;..
                                            γιατί δεν έχεις βλέφαρα και κόρες;..
σαν πελώρια, μαύρα μαργαριτάρια είναι...
                                               δυο σκοτεινές, αορίζοντες θάλασσες
μελανό ροδόβαμμα και μπλάβοι αντήλιοι σε νεφέλες,
                           φέγγουν στα κρύσταλλα των πνιγηρών πελάγων
άγριοι άνεμοι σαν γοερές οιμωγές πνιγμένων,
    σηκώνουν ερεβεννά κύματα που φαρφουρίζουν και χάνονται
κρύο, βροχή κι αέρηδες και βύθη που ξερνιούνται
                                                  και χωνεύονται
        σκούρα βραχώδη περιγιάλια βαθύχροου κάλλους
                    μ’ έναν σαπρό κονιορτό στην ακροθαλασσιά
                                             και μαβιά αρμυρίκια
                     κρωγμοί κουρούνας και σκελετωμένων γλάρων
   που αναφτερουγιάζουν και πετούν
Σκοτερός μόλος και μουράγιο με καΐκια φορτωμένα
                                                                που κουνιούνται
                                     και οι πρυμάτσες τους έτοιμες να σπάσουν
τα νερά σκάνε μανιασμένα, υψώνονται θεόρατα
                                     και ραπίζουν την προβλήτα
ανάμεσα σ’ αφρούς, πέτρες, φύκια ξερά και σταγόνων νέφη,    
           δάδες δοξασμών και θρήνων
                                    προσδοκούν τη μυσταγωγία του τέλους
                          στα φρύδια των μελάγχροων γιαλών
    στέκονται ανήμποροι οι πρωτόμπαρκοι θαλασσοπόροι    
           μπροστά στον ολοφυρμό της υπέρτατης στιγμής,
  με τις κακουχίες πίσω τους να τους ρίχνουν στο κατάστρωμα    
                και το γλιτωμό μακρόθεν
     χολεριασμένο να χτυπιέται
                                              μες στη ραγδαία νεροποντή φωτίζονται
     τα έντρομα πρόσωπα τους, καθώς κοιτάζουν
        την πυρπολημένη τριήρη της Ζωής που φλέγεται
Τρίτωνες κρατώντας τρίαινες
                        αναγγέλλουν με το κέρας τους
   το σαλπάρισμα στο ειδυλλιακό μελάνωμα της σωτηρίας
                    από το άραχλο παρόν και το μπουγάζι του φόβου
Εδώ που βρίσκουν το κύρος της δικαίωσης οι Κασσάνδρες
   και πάντα νύκτωρ,
            στέκομαι μετέωρος στο λεπτό και ξεφτισμένο γνέμα
              μιας μαύρης ελπίδας
καθώς το άγριο ημίφως του σύθαμπου χάνεται στην όρφνη
            και οι Άρπυιες οργιάζουν,
          σάπια ρίγη με διατρέχουν νοιώθοντας την υγρασία
   και την αλμύρα σου απέθαντε
…Μου δείχνεις τους ωκεανούς του σκότους,
        ωστόσο είμαι σίγουρος πως κρύβουν φως πιο πέρα
                                                                ...πολύ φως...


 Του Παναγιώτη Ξενάκη  viglapublications@yahoo.gr

Ποίηση Μαρίνα Αποστόλου



Μούσια, βιβλία και βλέμμα απλανές

Σαν πεις τη λέξη ‘’ποιητής’’
μία εικόνα μοναχά θα σου ρθει στο μυαλό σου
Ένα τζάκι να καίει, ένα σαλόνι φορτωμένο, μία βιβλιοθήκη έτοιμη να καταρρεύσει
Κι άλλα βιβλία διάσπαρτα παντού
Μεγάλα γυαλιά μυωπίας, μαλλιά ατημέλητα
Μούσια άκοπα, βαριά φωνή, βλέμμα απλανές
Μνήμες από την εξορία
Λεξιλόγιο εξεζητημένο
Γνώση ιστορικών λεπτομερειών
Διηγήσεις, συμβουλές και πρότυπα άλλων μεγαλύτερων ποιητών
Αναγνώσεις στίχων όλο νόημα
Κι ίσως και μια πίπα στο χέρι να σιγοκαίει
Αυτό θα πει ‘’ποιητής’’
Αυτή είναι η επιβεβλημένη εικόνα του
Όλα τ’ άλλα δε συνάδουν
Και καμιά αναφορά σε νεότερους
Αυτοί έπονται και δεν έχουν μελετηθεί


Ποιητής είναι όλα τα παραπάνω.


Λυγμοί στο σκοτάδι

Η νύχτα έπεσε
Τα φώτα σβήσανε στους διαδρόμους
Σιωπητήριο παντού
Όχι όμως και στις ψυχές
Αυτές είναι άγρυπνες
Ζωντανές
Τα μάτια βουρκώνουν
Ξεσπάνε
Δάκρυα
Και μετά τα δάκρυα λυγμοί
Δε φαίνεται τίποτα
Μόνο σκοτάδι
Τα δάκρυα δε φαίνονται
Μόνο σκοτάδι και λυγμοί
Οι λυγμοί τρυπούν το πέπλο της ησυχίας
Τα κορμιά τρέμουν μπροστά στη φρίκη του αξεπέραστου
Του οριστικού, του ανίκητου
Λουλούδια, γλάστρες και μπουκέτα
Μέσα και έξω απ’ το δωμάτιο
Η νύχτα σηκώνει όλο το βάρος της δυστυχίας
Το πρωί άραγε θα μας βρει πιο αδύναμους ή πιο δυνατούς;