ΤΟ ΣΥΡΤΑΡΙ ΜΟΥ (ΨΑΞΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ)
Σάββατο 29 Ιανουαρίου 2022
Αφιερωμένο στην Μικρασιατική Καταστροφή και την Προσφυγιά το θέμα του 8ου Λογοτεχνικού Διαγωνισμού Δήμου Βύρωνα!
Ποίηση, Β.Α.
Με χαμόγελα πλάνα και με πήλινα οράματα
τους φακέλους ανοίγουν με τα ψεύτικα γράμματα
ταχυδρόμοι που φέραν απ' του χρόνου τα άνομα
τα φορτία που μπήκαν στην ψυχή μας παράνομα
οι ταγοί των σημείων των καιρών οι αχάριστοι
υπερόπτες και πλάνοι τεχνηέντως ευχάριστοι
δρεπανίζοντας ήλιο κομματιάζοντας ύπαρξη
μες τα άδικα χρόνια σε αχυρένια συνύπαρξη
των <θεών> που ανασταίνουν της απάτης τα φρόνιμα
με ιδιόλιγδα πάθη και με λήξης επώνυμα
και ανθρώπων πηλίνων με απύθμενα στόματα
τα ξερά όπου πλάθουν χρονοκύκλων τα χρώματα
και μας λένε< διαβάστε> να εδώ η συνέχεια
ένα θάνατο ακόμα θα κρατήσει η ανέχεια
μα ελπίστε ελπίστε μη φοβάστε μη χάνεστε
απ' του τίποτα χέρια -όπου βρείτε- να πιάνεστε.
Β.Α.
Αριστέα Τσάντζου: Για τα «Κλειδιά στο τραπέζι» της Χρύσας Μαστοροδήμου
Η αποτίμηση μιας ζωής είναι ενίοτε οδυνηρή διαδικασία και επιφέρει θλίψη. Πράγματα που δεν κάναμε, πράγματα που έπρεπε να κάνουμε διαφορετικά. H Χρύσα Μαστοροδήμου, με τη δεύτερη ποιητική συλλογή από τις εκδόσεις Οδός Πανός, «Κλειδιά στο τραπέζι», διαπραγματεύεται με κοινωνιολογική και φιλοσοφική διάθεση το «αμετάκλητο» παρελθόν («Ο χρόνος», σελ.24) αλλά και το μέλλον του παρελθόντος που δεν είναι άλλο από το παρόν της γραφής, σε μια προσπάθεια να περιγράψει μια «ανώνυμη αρρώστια» («Άρρωστοι», σελ.26), που πλήττει τον σύγχρονο άνθρωπο.
Τα ποιήματα της συλλογής δομούνται με μια βασική αλληγορία, γύρω από τη διαλεκτική της κίνησης και της ακινησίας του χρόνου, της κίνησης και της ακινησίας της ύπαρξης. Πάνω στο «τραπέζι» που συμβολίζει αφενός το πραγματικό, τόσο το σύμπαν ως τόπο αλλά και ως χρόνο που μας περιβάλλει και αφετέρου την «τετράγωνη λογική» ως κυρίαρχο χαρακτηριστικό του ανθρώπου, στέκουν τα «κλειδιά» της ύπαρξης μας, «κλειδιά σκουριασμένα», «πεταμένα αδιάφορα»:
έτσι μεγαλώσαμε
[…]
αντικρίζοντας τα βρόχινα όνειρά μας
κλειδιά σκουριασμένα
σε άδειο τραπέζι
πεταμένα αδιάφορα.
(«Κλειδιά στο τραπέζι», σελ.7)
Η ποιήτρια, αναλογιζόμενη τα «βουβά τοπία χρόνων παιδικών» της ζωής της, αλλά και των «φίλων» που «εδώ και χρόνια βουβάθηκαν» («Φορτίο», σελ.44), θα μιλήσει για «σκουριασμένες» υπάρξεις, που εξελίχθηκαν «αδιάφορα», δίχως έγνοια, «πεταμένες» δίχως κατεύθυνση ή προσανατολισμό, με διάθεση να ξεδιπλώσει έναν κοινωνικό προβληματισμό γύρω από το παρόν του σύγχρονου ανθρώπου: ένα «άδειο τραπέζι», η μοναξιά, η απουσία, η απώλεια, η αδιαφορία.
Αμείλικτα αδιάφορος εντούτοις όλων, μοιάζει να είναι ο χρόνος με τον οποίο τα γεγονότα ή οι στιγμές, είναι συνυφασμένα. Η ποιήτρια θα φιλοσοφήσει τις ιδιότητες και τις εκφράσεις του χρόνου έτσι όπως εκδηλώνονται στην ίδια και θα αποδεχτεί την τελεσίδικη φύση του: «πίσω δεν γυρίζει»:
Ο χρόνος
αμετάκλητος
αμετάπειστος
[…]
με αλλάζει
[…]
με προσδιορίζει
πίσω όμως δε γυρίζει
(«Ο χρόνος», σελ.42)
Παρά την ψευδαίσθηση ροής και συνέχειας που δημιουργεί, ο χρόνος είναι «κλέφτης ενδιάμεσων σταθμών», («Αυταπάτη», σελ.28). Ο χρόνος μοιάζει να ψιθυρίζει η ποιήτρια δεν είναι συνεχής, συμπαγής, μες την ημερολογιακή του γραμμικότητά, αλλά διακοπτόμενος και διακεκομμένος. Γεμάτος κενά ανυπαρξίας, κενά ασυναισθησίας, απογοητεύσεις που ωστόσο γεμίζουν τις ρωγμές του χρόνου και συντελούν στην δημιουργία μιας στιβαρής βάσης, πάνω στην οποία εγγράφεται ή καταγράφεται ο «ανεξίτηλος χρόνος» («Ανεξίτηλο», σελ.23, ). «Ό,τι γράφει, δεν ξεγράφει», λέει στον επόμενο στίχο. Κι ό,τι γράφεται, είναι παρόν, αφού ανακαλείται με την μνήμη, την ανάμνηση ή με το ίδιο το ποίημα:
κλειδιά στο τραπέζι
η παρουσία σου˙
τώρα
κλειδιά στο τραπέζι
η απουσία σου
(«Απουσία», σελ.15)
Τα «κλειδιά» της Μαστοροδήμου είναι ποιήματα που ξεκλειδώνουν παρουσίες, κλειδώνουν απουσίες. Είναι η επιθυμία της ποιήτριας να «κλειδώσει» τον χρόνο που την «κοροϊδεύει», που την «προσπερνάει», και «νούμερα στην πλάτη [της] κεντάει διαρκώς» («Περί χρόνου», σελ.40). Τα «κλειδιά», είναι «οι μέρες μας», «η ζωή μας», «σελίδες λευκές» στις οποίες εγγράφεται ανεξίτηλα το σημαντικότερο ποίημα: η ίδια μας η ύπαρξη.
κι άλλοτε
κλειδώνει σε άυλες φυλακές
Έτσι είναι οι ζωές μας
σελίδες λευκές που γεμίζουνε γοργά
(«Λευκές σελίδες», σελ.25)
Τα «Κλειδιά στο τραπέζι» είναι η συλλογή με τα ποιήματα, η επιθυμία του όντος να αφήσει ένα κομμάτι από την ύπαρξη στο μεγάλο «τραπέζι» του άπειρου χρόνου που μας περιβάλλει. Σε μια αναμέτρηση από την οποία το ποιητικό «εγώ», το υπαρξιακό ον, τρέπεται από υποκείμενο σε αντικείμενο («εμένα/με):
Ο χρόνος […]
με αλλάζει
με πείθει
με ορίζει
με περιορίζει
με προσανατολίζει
με γοητεύει
με μαγεύει
με προσδιορίζει
Και μαζί η οδυνηρή διαπίστωση πώς ο πολύτιμος χρόνος δεν μας ανήκει:
αόρατα μάτια
πυρπολούν τις κινήσεις μου
σαν να μου έκλεψαν το χρόνο
κι ούτε μια στιγμή δεν μου ανήκει πια
…ούτε μια στιγμή
(«ΑΔΥΝΑΜΙΑ», σελ 13)
Κι όμως, η ποιήτρια δεν έχει ψευδαισθήσεις για το μέλλον. Ο πραγματικός χρόνος, εκείνος που έχει αξία, είναι ένας «κλασματικός χρόνος», δυστυχώς δυσανάλογος:
Για αυτό δε θέλω να αναρωτιέμαι
πόσος κλασματικός χρόνος μου απέμεινε.
Τόσος λίγος χρόνος
για τόσα πολλά λάθη.
(«Δημόσια αναμονή», σελ.9)
Η Χρύσα Μαστοροδήμου δεν θα φοβηθεί την χρήση επιθέτων ή επιρρημάτων, αλλά θα γίνουν το κατεξοχήν εργαλείο που ξεκλειδώνει την ποιητική μεταφορά και την εκφορά της συγκίνησης στους στίχους της. Η απλή, σχεδόν διάφανη γραφή υιοθετεί αποφθεγματικό χαρακτήρα που στοχεύει να κατευθύνει τον αναγνώστη, να υποδείξει το «νόημα» του ποιήματος, να «κλειδώσει» το ποίημα, όπως ακριβώς «κλειδώνει» η πραγματικότητα :
Με φράσεις κλισέ κλειδώθηκες
παντοτινά σε ένα μικρό χρυσό γοβάκι
(«Σταχτοπούτα», σελ.37)
Αποφθέγματα, βεβαιώσεις, οδυνηρές διαπιστώσεις, η ποιήτρια «σβήν[ει] το τσιγάρο [της]/ στο πρόσωπο του χρόνου/ να τον εκδικηθ[εί]» («Αυταπάτη», σελ.28), αφού καθώς σβήνει φωτιές γράφει ποιήματα, εξοστρακίζει το παρελθόν, ξαναγράφει το μέλλον με το μολυβένιο της όπλο. Το μέλλον, μοιάζει να ψιθυρίζει η Χρύσα Μαστοροδήμου, είναι επιλογή μας:
Έτσι είναι οι ζωές μας
σελίδες λευκές που γεμίζουνε γοργά
και το μολύβι εμείς κρατάμε
τη μοίρα των επιλογών μας
αμετάκλητα κουβαλάμε.
(«Λευκές σελίδες», σελ.25)
Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2022
Ποίηση, Αριστέα Τσάντζου
Αριστέα Τσάντζου
Ένα αδημοσίευτο ποίημα είναι
ένα νεκρό ποίημα,
κουβέντα που δεν ξεστόμισες
σκέψη που δεν φτερούγισε
στα κάγκελα, δεν ταξίδεψε
στα σύρματα.
Ένα αδημοσίευτο ποίημα είναι
μια νύχτα που μουρμούραγες
στο μαξιλάρι μονολόγους,
σκέψεις που κάλπαζαν
στις ενώσεις του πλακόστρωτου
ενώ επέστρεφες απ'την δουλειά,
από ένα «ποτό με φίλους»,
μια φευγαλέα σκέψη μέσα
στην θάλασσα, κάτω απ' άγρια σύννεφα,
στη λεωφόρο που σκαρφαλώνει τον
ορίζοντα με ταχύτητα ρόδας.
Κι είμαι κι είσαι κι είμαστε
άγνωστο ταξίδι, ποίημα
αδημοσίευτο.
Τρίτη 25 Ιανουαρίου 2022
Αποτελέσματα διαγωνισμού ποίησης από το περιοδικό Θράκα για την κλιματική αλλαγή
Η Πρωτοβουλία για τις Δημόσιες Ανθρωπιστικές Επιστήμες Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος του Πανεπιστημίου Κολούμπια (SNFPHI) και το περιοδικό Θράκα έχουν τη χαρά να ανακοινώσουν τα αποτελέσματα του πρόσφατου διαγωνισμού που προκήρυξαν για αδημοσίευτα ποιήματα που αναφέρονται στην κλιματική αλλαγή, όπως εκδηλώνεται στην καθημερινή ζωή και επιδρά στα φυσικά, κοινωνικά και οικονομικά περιβάλλοντα.
Η κριτική επιτροπή που ανέλαβε το απαιτητικό έργο της αξιολόγησης των υποβληθέντων έργων, έλαβε υπόψη όλες τις συμμετοχές που πληρούσαν τις προδιαγραφές, όπως αυτές καθορίστηκαν στη σχετική ανακοίνωση του προκηρυχθέντος ποιητικού διαγωνισμού. Συνακόλουθα, προχώρησε στην ανακοίνωση των νικητών.
Η ανταπόκριση των δημιουργών σε αυτό το φλέγον και ζωτικής σημασίας ζήτημα, όπως είναι η ραγδαία κλιματική αλλαγή στον πλανήτη μας, υπήρξε συγκινητικά μεγάλη. Οι συμμετοχές ανήλθαν στις 245, με έργα ποικίλης εκφραστικής, νοηματικής και εικονοπλαστικής δύναμης, από πληθώρα σημαντικών, ανερχόμενων και πρωτοεμφανιζόμενων δημιουργών, που υπόσχονται ελπίδα για το μέλλον της εγχώριας ποιητικής δημιουργίας.
Έχοντας συνείδηση των άνωθεν συμπερασμάτων και αφότου ολοκληρώθηκε η ενδελεχής και προσεκτική εξέταση όλων των έργων, η κριτική επιτροπή ακολούθως απένειμε και τα 4 βραβεία, από $250 έκαστο, στους/στις κάτωθι ποιητές/ποιήτριες:
Δημήτρη Αγγελή, Άννα Γρίβα, Τώνια Τζιρίτα Ζαχαράτου, Αρτέμη Μαυρομμάτη.
Έπειτα, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη την εκτίμηση της κριτικής επιτροπής, οι εκδόσεις Θράκα επέλεξαν ποιήματα από 20 ποιητές που βρέθηκαν στη βραχεία λίστα του συνόλου των καλύτερων συμμετοχών στο διαγωνισμό, για δημοσίευση σε ειδικό τεύχος της Θράκας, επιπροσθέτως επιδοτώντας με το συμβολικό ποσό των 50 ευρώ τους δημιουργούς, ώστε να πληρωθεί η πνευματική τους εργασία που θα φιλοξενηθεί.
Οι εν λόγω ποιητές/ποιήτριες είναι οι εξής:
Ελισάβετ Αρσενίου, Πόπη Αρωνιάδα, Σοφία Γουργουλιάνη, Νίκος Δασκαλόπουλος, Δώρα Κασκάλη, Ηλίας Κεφάλας, Έλσα Κορνέτη, Νικόλας Κουτσοδόντης, Αντώνης Μακρυδημήτρης, Ειρήνη Μαργαρίτη, Χάρης Μελιτάς, Αντώνης Μπαλασόπουλος, Βαγγέλης Μπριάνας, Χίβα Παναχί, Γιάννης Πατίλης, Ειρήνη Ρηνιώτη, Μαρία Σκουρλά, Γιάννης Στεφανάκης, Λίνα Στεφάνου, Στέφανος Τσιμπουρλάς Κρητικίδης.
Τα 4 βραβευμένα ποιήματα θα παρουσιαστούν από τους ίδιους τους ποιητές/ποιήτριες στη ζωντανή διαδικτυακή εκδήλωση της 27ης Ιανουαρίου 2022 στις 19:00 ώρα Ελλάδος.
Η εκδήλωση θα είναι προσβάσιμη μέσω της ιστοσελίδας της SNFPHI link: https://snfphi.columbia.edu/events/coal-fired-the-greek-poetry-of-climate-change και θα μεταδοθεί ζωντανά στο Facebook www.facebook.com/SNFPHI
Εκ μέρους των εκδόσεων Θράκα και της Πρωτοβουλίας για τις Δημόσιες Ανθρωπιστικές Επιστήμες Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος του Πανεπιστημίου Κολούμπια (SNFPHI) θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε όλες και όλους για την τιμή να αποστείλετε τη συμμετοχή σας στον διαγωνισμό και ευχόμαστε κάθε επιτυχία στη δημιουργική προσπάθειά σας στο προσεχές μέλλον.
Ακολούθως, γνωστοποιούμε την σύνθεση της επιτροπής αξιολόγησης:
1) Φοίβη Γιαννίση (Ποιήτρια και Καθηγήτρια στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας)
2) Θάνος Γώγος (Ποιητής και εκδότης του λογοτεχνικού περιοδικού και των εκδόσεων Θράκα)
3) Τιτίκα Δημητρούλια (Καθηγήτρια Θεωρίας και Πράξης της Μετάφρασης στο Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ, μεταφράστρια, κριτικός λογοτεχνίας)
4) Κάρεν Βαν Ντάικ (Καθηγήτρια σύγχρονης ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας στο Τμήμα Κλασικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κολούμπια στις ΗΠΑ).
Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2022
ΟΥ ΚΡΑΝΙΑ, ΠΟΙΗΣΗ
<< Εἶδον σὺν πάντα τὸν περισπασμόν,
ὃν ἔδωκεν ὁ Θεὸς τοῖς υἱοῖς τῶν ἀνθρώπων
τοῦ περισπᾶσθαι ἐν αὐτῷ
σύμπαντα, ἃ ἐποίησε, καλὰ ἐν καιρῷ αὐτοῦ,
καί γε σὺν τὸν αἰῶνα ἔδωκεν ἐν καρδίᾳ αὐτῶν,
ὅπως μὴ εὕρῃ ὁ ἄνθρωπος τὸ ποίημα
ὃ ἐποίησεν ὁ Θεὸς ἀπ᾿ ἀρχῆς καὶ μέχρι τέλους>>
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΗΣ (3 , 11-12 )
ΟΥ ΚΡΑΝΙΑ
Αλοφρόνων οι μέρες σε Ου κρανία αναλώσιμα
και με λόγια δυσπέπτως πυροκρότητα βρώσιμα
σφενδονίζουν τα ανίατα εις εταίρους αλλήλους
γρατσουνώντας σε χάρτες παγερούς παραλλήλους.
Και του χθες τα ποτήρια με ανθέων εκχύματα
στα παχύχαλα πρέσβεια σαλονίων τα βήματα
χαμογέλια όμματα των χρωμάτων ευώχημα
στο διπλώματο υπόκριτο του πολέμου το όχημα.
Σιδερόδρακοι σβήνουν περιπάτους του σάλιαγγα
το θαμνί τρεμοπαίζει στου αέρα τη φάλαγγα
μανδαρίνος κορδώνει των φοβήτρων την έλευση
σ’ ασυνείδητου βάθους των σκιών τη διέλευση.
Γλωσσοτόμες οι φλόγες από μήτρα διάτρητη
απ’ απόκρυφες θάλασσες και στεριά μία άτρωτη
στα νεκρώτιμα εόρτια ετοιμάζουν μηνύματα
και του άδη στολίζουν ακεφάλιστα μνήματα.
Συνανθρώποι το πάλαι κι ως το χθές ήταν τούτοι
στη χλιδή βυθισμένη στην κραιπάλη στα πλούτη
κι όμως σάλεψε ο νους τους κοίτα δες πως κοιτάνε
κι από τώρα τους νιώθουν τα κουμπιά πως πατάνε.
Των κοράκων τα σμήνη περιμένουν τα ώνια
απ’ τους τάχα ανθρώπους κι εγκρυφίως τελώνια
να ξοφλήσουν το χρέος σε διπόδων αφάνισμα
σε πυρίφλεκτο χρόνου ποταπό ένα άνυσμα.
Ω αρχών ευτελείας σε κορφή πυραμίδια
λαθοσκέπτη επιστήμη κι ανθρωπότητα μήδεια
τόση γνώση σου πρέπει στου εγώ το ολοκάρπωμα
όση θέλεις να φτάσεις στο μεγάλο ολοκαύτωμα.
Β.Α.
Σάββατο 22 Ιανουαρίου 2022
Το λογοτεχνικό περιοδικό Διάσελο και οι εκδόσεις Καστανιώτη και διοργανώνουν διαγωνισμό συγγραφής διηγήματος.
Χρονοδιάγραμμα
Λήξη διαγωνισμού: 28 Φεβρουαρίου 2022 (23:59)
Ανακοίνωση αποτελεσμάτων διαγωνισμού: 30 Μαΐου
Παρουσίαση στο Φεστιβάλ Βωβούσας: Σάββατο 16 Ιουλίου
Συνεργάτες
Κριτική επιτροπή: Τατιάνα Αβέρωφ, Δημήτρης Νόλλας, Σταυρούλα Παπασπύρου, Γιώργος Περαντωνάκης, Νίκος Χρυσός
Επιμελητής κειμένων περιοδικού-συντονιστής διαγωνισμού: Νίκος Χρυσός
Καλλιτεχνική διεύθυνση διάσελου: Karlopoulos&Associates
Έκδοση-διακίνηση: Εκδόσεις Καστανιώτη
Παραγωγή: ΑΜΚΕ land+water.
Στον διαγωνισμό Διάσελο, μπορούν να λάβουν μέρος όλοι οι ενδιαφερόμενοι ανεξαιρέτως.
Τα κείμενα πρέπει να αποστέλλονται εντός προθεσμίας (28 Φεβρουαρίου 2022 – 23:59) στην ηλεκτρονική διεύθυνση: diaselo@land-water.org με τα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας του διαγωνιζόμενου.
Τα διηγήματα με θέμα «στη βοή των νερών» δε πρέπει να ξεπερνούν τις 2500 λέξεις.
Στα πρώτα βραβεία (3) θα προσφερθεί δωρεάν τετραήμερη φιλοξενία με ημιδιατροφή σε Ξενώνα της Βωβούσας
Περισσότερες πληροφορίες: diaselo@land-water.org
Τετάρτη 19 Ιανουαρίου 2022
22ος Λογοτεχνικός Διαγωνισμός από την Εταιρεία Τεχνών Επιστήμης και Πολιτισμού Κερατσινίου
Συνέντευξη με τη συγγραφέα παιδικής λογοτεχνίας Ευδοκία Ποιμενίδου
Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2022
Νέο βιβλίο του Γιάννη Καραγιάννη από τις εκδόσεις Νήσος
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Νοηματοδοτήσεις του λαϊκισμού, εκσυγχρονισμού και
σοσιαλισμού.
Στην τρέχουσα, κυρίαρχη φιλολογία περί λαϊκισμού,
συντρέχει μια ουσιοκρατική θεώρηση, η οποία εντοπίζεται ευκρινώς στον
επιστημονικό λόγο. Παρά την ποικιλία που διαπιστώνεται πως εμφανίζει, ο
λαϊκισμός προσεγγίζεται ως παρέκκλιση, παραφθορά, ακρότητα, απατηλή υπόσχεση,
κακή δημαγωγία ή δόλια πολιτική, η οποία υπάρχει αντικειμενικά και αναμένει
απλώς τους εκάστοτε φορείς της ώστε να τεθεί σε κίνηση, να ασκηθεί.
Υποστηρίζεται πως υπάρχει «αντικειμενικά» μια «πρέπουσα» πολιτική και μια
«λαϊκιστική» πολιτική που αντιδιαστέλλεται προς αυτήν. Ο επιστημονικός λόγος,
στο πλαίσιο αυτό, στοχεύει να εντοπίσει, κατατάξει, ταξινομήσει και περιγράψει
τις διάφορες ποικιλίες του «λαϊκιστικού φαινομένου», να καταγράψει την έκταση
της προσβολής ενός πολιτικού φορέα από την «ασθένεια» του λαϊκισμού, να
προειδοποιήσει για την πολιτική του επικινδυνότητα και αντιδημοκρατική του
επίπτωση. Με τον τρόπο αυτό, η πολιτική λειτουργία του επιστημονικού λόγου
ταυτίζεται με εκείνη του πολιτικού. Βασική θέση, στην ανάλυση που ακολουθεί,
είναι ότι ο λαϊκισμός δεν συνιστά αντικειμενικό και δοσμένο μέγεθος, μια πραγματικότητα
που αναμένει από τον επιστημονικό λόγο να ανακαλύψει την «αλήθεια» του: να τον
περιγράψει, αναλύσει και, γενικώς, να φέρει στην επιφάνεια την ουσία και τα
βασικά χαρακτηριστικά του, ως ιδιαίτερο είδος πολιτικής ρητορικής, οργάνωσης,
λόγου, λογικής, ιδεολογίας ή πρακτικής. Η απόπειρα οντολογικής διευθέτησης του
λαϊκισμού αντικαθίσταται, στην παρούσα εργασία, από μια οπτική που δεν τον
συλλαμβάνει ως κάτι που «είναι», αλλά ως κάτι που (λέγεται πως) «συμβαίνει», ως
κάτι που (λέγεται πως) «γίνεται». Το συμβαίνον-λαϊκισμός, εν προκειμένω, ως
«κάτι» που υποτίθεται πως χαρακτηρίζει ένα είδος πολιτικής θεώρησης και
πρακτικής, (ανα)παράγεται, ως ρητορική, στο πλαίσιο μιας δημόσιας συζήτησης που
του προσδίδει και τα επιμέρους νοηματικά του περιεχόμενα. Ο λαϊκισμός και το
νόημά του δεν υπάρχουν έξω από αυτή τη (δημόσια) συζήτηση, κι εάν, ενδεχομένως,
εμφανίζεται ως «αντικειμενική πραγματικότητα», «δοσμένη»πολιτική πρακτική,
οργάνωση και ιδεολογία, αυτό είναι κάτι που συμβαίνει πραγματικά ως παραδοχή
και ισχυρισμός στο πλαίσιο, ακριβώς, αυτής της (ιστορικής) συζήτησης.
Ο Γιάννης
Καραγιάννης γεννήθηκε στη Λάρισα το 1969. Σπούδασε Πολιτική Επιστήμη στο
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης &
Δημόσιας Διοίκησης), στο οποίο και εκπόνησε τη διδακτορική διατριβή του. Είναι
επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Τα
ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη μελέτη πρακτικών κυβέρνησης και
άσκησης εξουσίας, την ανάλυση του πολιτικού λόγου, της ελληνικής πολιτικής, του
κομματικού και εκλογικού ανταγωνισμού και της πολιτικής επικοινωνίας.
Κυριακή 16 Ιανουαρίου 2022
3 Ποιήματα του Β.Α.
ΧΑΙ ΚΟΥ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ
σκότωσαν την εικόνα
παλιάς αγάπης.
Κίτρινο φύλλο
στον άνεμο του χρόνου
πετάμε μαζί.
Κυματοξόρκι
με τα δεμένα στοιχειά
μέσα σου σβήνεις.
Πικρή ζωή
ίσκιοι ίσκιοι χάνονται
στ’ απόβραδο.
Χαμογελάμε
πεθαίνοντας στα στήθη
που θηλάσαμε.
Ονειρεύομαι
στη σκοτεινή νύχτα
ψάχνω τη χαρά.
Έπεσε μέσα
ο ουρανός απόψε
στο ποτήρι μου.
Φεγγαρόδειπνο
κι η μυστική θλίψη
ψάχνει ελπίδα.
θέλεις δύο
αθάνατη μοναξιά
για να πεθάνεις.
Ήρθα και φεύγω
όμορφες μέρες θλίψης
που θα ξαναβρώ.
ΕΝΤΡΟΠΙΑ ΕΝ ΤΡΟΠΗ
Απ’ της αρχαίας Σουμερίας τα νερά
του Φομαλχώ του Αντάρη τα αστρόφωτα
Σάρων και Νήρων Σώσων τη σειρά
από τα κόκκινα του Ταύρου απόφωτα
του Ποσειδώνα τις ομίχλες τις πυκνές
Ιαπετού Τιτάνα τα ενθυμήματα
του Άρη τις μοσχίδες τις οκνές
τ’ απόβραδα στην Αφροδίτη βήματα
στα Κρόνια τα γένη τα χρυσά
στα σμαραγδένια Διικά αστραποκοπήματα
στου Ερμή τα σύνολα ορχηστρικώς τα μουσικά
σε γης παλιροφέγγαρα ατοπήματα
κι απ ’τις ρομφαίες μέσα της ψυχής
με αγωνίας την κραυγή στο στόμα
χαμένο άστρο μιας ανάκυκλης αόρατης αυγής.
Εγώ... ο άνθρωπος... πορεύομαι ακόμα…
ΜΕΡΕΣ ΣΤΗ ΜΥΤΙΛΗΝΗ
Τώρα στα λευκογέρατα εκείνες τις βραδιές
πεθύμησα στην όμορφη μάγισσα Μυτιλήνη
με το κρασί για γιατρικό στης μνήμης τις πληγές
και την αστροκαθρέφτιστη της θάλασσας γαλήνη.
Τ’ αγνάντεμα πεθύμησα στην Ιωνία πέρα
και το τρεμοπαιχνίδισμα απ’ του Αϊβαλιού τα φώτα
της βάρκας την κυματιστή στο πέλαο τη μέρα
και μια παλιά ερωτική μες το τραντζίστορ νότα.
Το αεροπλάνο που ’φευγε αντίθετα απ’ το πλοίο
παλιά αγάπη να περνά στη νέφελη σελήνη
να προσκυνά ευλαβικά άγρυπνο οπλίτη βίο
σε κάποιας θλίψης μακρινής να χάνεται τη δίνη.
Την ομορφιά πεθύμησα βραδιάς τρικυμισμένης
που πάντρευε ο άνεμος το κύμα με το χιόνι
κι οι νηριήδες έστρωναν κρεβάτι ειμαρμένης
με μοναξό κατάλευκο και απαλό σεντόνι.
Τον άνεμο που φύσαγε σε αναριούς πευκώνες
κι έφερνε κόσμους μυστικούς στο άρμα του δεμένους
τους επισκέπτες μες το νου Μυτιλινιούς αιώνες
στις χωραφιές των σαπφικών ποιητόστοιχων ζεμένους.
Το ιλαρό λιομάζωμα σε Θεοφίλου κάδρα
παλιό ένα άδειο αρχοντικό θάνατος που’χε κλείσει
ευλογημένη εσπερινή του Ιουλίου αύρα
σ’ ένα λειψό από σοβά παλιό ένα ξωκλήσι.
Το ιχνήλατο στην αμμουδιά απ’ τ’ άρβυλο το βήμα
του φλοίσβου το μουρμουρητό του βράχου το σιγόντο
μιας τράτας διαβατάρικης τη θορυβώδη ρίμα
που δίχτυζε σαρδελικά μπρος στον οικείο πόντο.
Πεθύμησα και μακρινά να βλέπω να διαβαίνουν
τα φορτηγά του ωκεανού καράβια ποντοπόρα
σε αφρισμένους δίαυλους ν΄ανεβοκατεβαίνουν
στη μεταμεσονύχτια να χάνονται την ώρα
κι άλλα να παν κα το βορά κατά το νότο άλλα
με τον εξάντα να μετράν τα μήκη και τα πλάτη
και πάνω θε να χύνεται γαλάξιο το γάλα
μες το αρμυρό το σκόταδο στης πλώρης το αλάτι.
Πόσες ακόμα μάγισσα όμορφη Μυτιλήνη
μου ’χεις αφήσει στην ψυχή μνημονικές εικόνες
που ένα Ωριόνιο τις κουβαλάει δελφίνι
στης στρατευμένης νιότης μου τους ιερούς ανθώνες.
B.A.
Πέμπτη 13 Ιανουαρίου 2022
Νέα ποιητική συλλογή από την Αναστασία Κλώνη
ΔΕΙΓΜΑ ΓΡΑΦΗΣ
ΤΟ ΜΠΛΕ ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ
Πίσω από κάθε λέξη,
υπάρχει πάντα μια σκέψη,
που αναζητά ν’ αποτυπωθεί
στο μπλε τετράδιο του μαθητή.
Ιστορίες και ευαισθησίες
ξεκινούν χαράματα,
από τις πένες των ποιητών
με νυχτικό μονάχο, δίχως σώμα
κάτω από τη σταφυλή της γης,
ψάχνοντας τ’ αλμυρένιο τους
κορμί.
ΓΙΑ ΚΑΘΕΤΙ ΠΟΥ ΑΝΑΣΑΙΝΕΙ
Στη διασταύρωση του πόνου
-εκεί που ρέει μέλι και γάλα-
συναντήθηκαν οι αγωνίες του
κόσμου,
που εκτοξεύθηκαν στο σύμπαν,
σαν άστρα,
κάνοντας ευχή να είναι η ζωή
πιο όμορφη και ζωηρή
για καθετί που ανασαίνει.
ΣΜΙΚΡΟ ΚΑΛΑΝΤΑΡΙ
Η τελειότητα που χάνουμε
κι η αθωότητα που ψάχνουμε
με γρήγορες ματιές μέσα από
τζάμι θολό,
σ’ ένα ηλιοβασίλεμα ελαφρύ
και δροσερό.
Η μυρωδιά από ανοιξιάτικα
λουλούδια πατημένα
επονείδιστη και ανώφελη
στην τύχη του ματιού αφημένα,
από μια γωνιά ψυχρή και
μακρινή.
Κι η φρεσκάδα της ψυχής
στην έρημο της μοναξιάς
χαμένη
γυρεύει μια πηγή να ξεδιψάσει
σ’ ένα σμικρό καλαντάρι όλα
βρήκαν θέση.
ΕΠΙ ΤΩΝ ΚΡΑΔΑΣΜΩΝ ΤΟΥ ΣΤΕΡΝΟΥ
Δάχτυλα περασμένα στα μαλλιά
κι ανομολόγητα αισθήματα
κατέκλυσαν την αίθουσα του
θρόνου
και υπό το φως το εσπερινό,
μετά τη βροχή,
όταν μύρισε το χώμα, είχα όλη
τη νύχτα
άρωμα αγριοφράουλας στο
στόμα.
Λίγο ακόμα- έτσι, για να
κοιμηθώ το βράδυ
να ενωθούν οι άκρες μια
αναπνοή μακριά
επί των κραδασμών του
στέρνου.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΒΙΒΛΙΟΥ
Σελίδες: 46
Σχήμα:14 x 21cm
Κωδικός ISBN: 978-960-626-442-9
Το βιβλίο διατίθεται ηλεκτρονικά
https://www.pigi.gr/product/poiisi-stin-arxi-tou-taksidiou/
Άρθρα και ποιήματά της έχουν δημοσιευθεί στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο. Ποίημα με το οποίο συμμετείχε στον 3ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ποίησης του εκδοτικού οίκου «Κέφαλος» έλαβε τιμητική διάκριση (2021), καθώς επίσης 3 χαικού ποιήματά της προκρίθηκαν στον διαγωνισμό χαικού των εκδόσεων Ανεμολόγιο τα οποία συμπεριλήφθησαν και στην συλλογική έκδοση που κυκλοφόρησε το 2021 με τον τίτλο «Τα χαικού της άνοιξης».
Τον Οκτώβριο του 2021 εκδόθηκε η πρώτη της ποιητική συλλογή με τίτλο «Στην αρχή του ταξιδιού» από τις Εκδόσεις Πηγή.