ΑΡΙΣΤΕΑ ΤΣΑΝΤΖΟΥ: ΓΙΑ ΤΑ ΚΛΕΙΔΙΑ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ:
https://thraca.gr/2022/01/%ce%b1%cf%81%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%ad%ce%b1-%cf%84%cf%83%ce%ac%ce%bd%cf%84%ce%b6%ce%bf%cf%85-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%84%ce%b1-%ce%ba%ce%bb%ce%b5%ce%b9%ce%b4%ce%b9%ce%ac-%cf%83%cf%84%ce%bf-%cf%84.html
ΚΛΕΙΔΙΑ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ " ΟΔΟΣ ΠΑΝΟΣ, 2018, ΚΡΙΤΙΚΕΣ - ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ (2018)
Κριτική από το Θεόφιλο Γιαννόπουλο (συγγραφέας, αρθογράφος, κριτικός λογοτεχνίας):
https://www.koukidaki.gr/2019/06/kleidia-sto-trapezi.html
ΣΥΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΤΖΕΝΗ ΚΟΥΚΙΔΟΥ ΩΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΛΕΥΚΩΜΑΤΟΣ
https://www.koukidaki.gr/2019/03/chrysa-mastorodimou-kleidia-sto-trapezi.html
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Η Χρύσα Μαστοροδήμου γράφει και γράφει καλά καθώς είναι βαθύς γνώστης της ελληνικής γλώσσας, ενώ τα νοήματα στο έργο της χαρακτηρίζονται από υψηλό επίπεδο ανάλυσης και χειρισμού. Ξεκλειδώνοντας και βγάζοντας προς τα έξω όσα την ίδια απασχόλησαν και απασχολούν η Χρύσα Μαστοροδήμου καταφέρνει να εξασφαλίσει στον αναγνώστη τη λογοτεχνική εμπειρία, τη μοναδική αλληλεπίδραση κειμένου και αναγνώστη, η οποία στηρίζεται κυρίως στο συναίσθημα.
Με έντονο συναίσθημα λοιπόν, λυρική διάθεση χωρίς υπερβολές, καθαρή σκέψη, αυθεντικότητα και προσωπικό ύφος με μεγάλη ευαισθησία όπου το υποκειμενικό στοιχείο εκφράζει απόλυτα την κοινωνική αλήθεια και δίνει στα κοινά μικρά προβλήματα άλλη διάσταση, η Χρ. Μ. εξασφαλίζει ολόσωστη απεικόνιση της σύγχρονης πραγματικότητας όπου το άτομο ταλανίζεται από τη ματαίωση των προσδοκιών του. Η γλώσσα ολόσωστη, ο λόγος μακριά από αυτόν που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε «ποιητικό – φιλολογικό» κι ο οποίος στοίχειωνε για δεκαετίες την ευρωπαϊκή ποίηση δυσκολεύοντας την ανάγνωση. Τα ποιήματα του βιβλίου διαβάζονται εύκολα από όλους ενώ εμπεριέχουν δυνατά μηνύματα και μεγάλες αλήθειες.
Γιώτα Φώτου - πρώην σχολική σύμβουλος, συγγραφέας παιδικής και ενήλικης λογοτεχνίας
ΔΙΑΣΠΟΡΙΚΗ ΣΤΟΑ (ηλεκτρονικό περιοδικό)
https://diasporic.org/2018/07/diaspor5/keys-at-the-table/
μέρες βουτηγμένες προσμονέςσε κουταλάκια του γλυκούβανίλια υποβρύχιοραδιοφώνου παράσιτα
αφιερώσεις σε όνειρα πειρατικάρητορείες, ψευτοπολιτικήδήθεν αριστεροί, δήθεν σωσίεςδήθεν φιλοπάτριδες ή ορθολογιστές
έτσι ζήσαμεμεροκάματα φθηνάελπίδες σταυρωμένεςμεγάλους έρωτες σε δωμάτια μικράλόγια και πράξεις δανεικά
πρόσκαιρη δόξα ντύθηκαν οι κισσοίτης εξουσίας την ποδιά χαϊδεύονταςβούλιαξαν οι αμάρανθοι* στο κάθε μέρακι οι τάτουλες** στο πουθενάέτσι μεγαλώσαμε(απόσπασμα από ποίημα της συλλογής)από τη συλλογή “Κλειδιά στο τραπέζι” Εκδόσεις “Οδός Πανός”, 2018 2 thoughts on “Κλειδιά στο τραπέζι” Τζενη Κουφοπούλου says:Ναι ,κάπως έτσι, πολύ όμορφα εκφράζεις τις σκέψεις σου, καλή μου ποιήτρια…να συμπληρώσω, μόνο…και μια χαρά ανόθευτη, απο κάτι διαυγή χαμόγελα, θυμάμαι! ΑΝΤΑΝΗΣ says:Έτσι μεγαλώσαμε αγαπητή μας Κυρία Μαστοροδήμου. Αλλά δείτε τι ωραία ποιήματα που γράφετε! Γιατί εμείς που μεγαλώσαμε έτσι, έχουμε “εμπλουτιστεί” με τη γνώση ότι αποτελεί αριστούργημα σοφίας και τέχνης να ξέρεις να μεγαλώνεις. Δεν έχω τα οφίκια ούτε τις γνώσεις να σας μεταφέρω τυχόν εύσημα, αλλά μπορώ να σας γνωστοποιήσω με ειλικρίνεια ότι το ποίημά σας μου άρεσε παρα πολύ. Φαντάζομαι ανάλογης αξίας θα είναι και όλη η συλλογή σας “Κλειδιά στο τραπέζι”.Με τους χαιρετισμούς μου και τις ευχές μουΆρις Αντάνης(Μέλος της “Διασπορικής”)2. Δημόσια αναμονήJuly 22, 2018 Περάσαμε το ένα τρίτο της ζωής μαςσε αίθουσες δημόσιας αναμονήςκοιτάζοντας τα παπούτσια του μπροστινού μαςκλωτσώντας το μέλλον μαςσε θυρίδες δίχως φως
Το άλλο τρίτοσε λάθος ανθρώπους το ξοδέψαμεσε συναισθήματα δίχως αξίακαι σε φιλίες χωρίς αντίκρισμα κανένα
Σε λάθος κόσμο επενδύσαμεστη χώρα που κατάπιετα όνειρά μαςπιστεύοντας κίβδηλους υποκριτές
Γι αυτό δε θέλω να αναρωτιέμαιπόσος κλασματικός χρόνος μου απέμεινε.
Τόσος λίγος χρόνοςγια τόσα πολλά λάθηαπό τη συλλογή “Κλειδιά στο τραπέζι” Εκδόσεις “Οδός Πανός”, 2018
πρόσκαιρη δόξα ντύθηκαν οι κισσοί
---------------
Συνέντευξη στην Ιωάννα Γκανέτσα (ΤΙ ΝΕΑ ΛΑΡΙΣΑ)
« Γράφω κι εγώ», μου είχε πει η Χρύσα Μαστοροδήμου, την πρώτη φορά που συναντηθήκαμε με αφορμή την παρουσίαση του συγγραφέα Μιχάλη Σπέγγου στη Λάρισα. Όμως αυτό, το είχα ανιχνεύσει ήδη. Είχε τη σπίθα του γραφιά στα μάτια της και τον τόνο εκείνου που αγαπά την ανάγνωση στη φωνή της.
Το βιβλίο ΚΛΕΙΔΙΑ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ είναι η νέα της ποιητική συλλογή, από τις εκδόσεις Οδός Πανός, με επιλογές των τελευταίων ετών με έμμεση και άμεση αναφορά στην κρίση, τη μοναξιά, τον έρωτα, την τέχνη και τα αναπάντητα ερωτήματα του σύγχρονου ανθρώπου και επιστέγασμα την αγάπη του για τον συνάνθρωπο που αποτελεί πάντα την ελπίδα για το μέλλον.
Γιατί κλειδιά στο τραπέζι ως τίτλος;
Ο τίτλος «Κλειδιά στο τραπέζι» έχει σαφώς να κάνει με την κρίση. Συγκεκριμένα ξεκίνησε από την αίσθηση που είχα ότι κάποιος μας πέταξε ως χώρα αδιάφορα όπως πετάμε τα κλειδιά μας σε ένα τραπέζι, γυρνώντας στο σπίτι μας μετά από μια κουραστική μέρα. Αυτό φανερώνεται και στην τελευταία στροφή του πρώτου ποιήματος της ποιητικής συλλογής: «Κλειδιά στο τραπέζι»:
έτσι γελάσαμε πικράαντικρίζοντας τα βρόχινα όνειρα μας κλειδιά σκουριασμένασε άδειο τραπέζιπεταμένα αδιάφορα
Ένα δίστιχο της συλλογής που αγαπάς για την αλήθεια του:
Τα δίστιχα που αγαπώ είναι αρκετά γιατί κατά βάση τα ποιήματα μου δεν είναι μακροσκελή αλλά πολλές φορές αποτελούνται από λίγα δίστιχα. Οι στίχοι που ωστόσο αποτελούν και την ευχή μου είναι από το ποίημα «Αγάπη»:
αγάπηόταν υπάρχεις τον κόσμο αλλάζειςμικρά – μικρά άλματα που γίνονται θαύματα
Μοναξιά, έρωτα, τέχνη και τα αναπάντητα ερωτήματα του σύγχρονου ανθρώπου, ποιο από τα θέματα που πραγματεύεσαι καταλαμβάνει το μεγαλύτερο χώρο στη συλλογή σου; Γιατί;
Το μεγαλύτερο μέρος καταλαμβάνει η έμμεση και άμεση αναφορά στην κακή χρήση της εξουσίας. Η αναφορά στην κατάχρηση της εξουσίας δεν έχει να κάνει μόνο με την πολιτική όπως ίσως θα νομίσουν κάποιοι αλλά και με τους «σπιθαμιαίους», όπως τους ονομάζω σε ένα από τα ποιήματά μου, τους ανθρώπους δηλαδή με χαμηλό ηθικό ανάστημα, που συναντάμε κάθε μέρα στον προσωπικό μας βίο. Αυτή πιστεύω ήταν και μια από τις σοβαρές αιτίες που ως χώρα φτάσαμε ως εδώ. Δηλαδή η κατάχρηση εξουσίας από πολλούς ανθρώπους, η έλλειψη αξιοκρατίας και φυσικά η απουσία του αρχαιοελληνικού «μέτρου» στη ζωή και τις πράξεις μας.
Σαφώς η εξουσία όμως δεν έχει να κάνει μόνο με τις θέσεις. Η κακή χρήση εξουσίας ασκείται και στις διαπροσωπικές μας σχέσεις. Η αίσθηση ότι «ελέγχω κάποιον» οδηγεί τους ανθρώπους σε άσχημες συμπεριφορές. Εξουσία ασκείται και μέσα σε μια ερωτική σχέση ακόμη και στη σχέση γονέα και παιδιού. Ο τρόπος που ο καθένας ασκεί την εξουσία του δείχνει και την ποιότητά του ως άνθρωπος. Υπάρχει λοιπόν σε κάποια ποιήματα μου μια πικρία που προέρχεται σαφώς από τις ανθρώπινες σχέσεις, από τη διάψευση των προσδοκιών μας από τους ανθρώπους που φανερά έχει να κάνει και με μια κρίση αξιών. Το ερωτικό στοιχείο είναι λοιπόν λίγο πιο περιορισμένο χωρίς, ωστόσο, να λείπει.
Η ποιητική συλλογή της Χρύσας Μαστοροδήμου παρουσιάζεται στην Λάρισα, την Παρασκευή 8 Ιουνίου στις 7 μ.μ. στο Χατζηγιάννειο Πνευματικό Κέντρο, με την υποστήριξη του Πολιτιστικού Κέντρου Εκπαιδευτικών Νομού Λάρισας, την Αντιδημαρχία Κοινωνικής Πολιτικής Δήμου Λαρισαίων «Λάρισα πόλη που μαθαίνει» και τη συμμετοχή του Ωδείου Γκουλέτσου.
Η είσοδος είναι ελεύθερη και… τα κλειδιά (πάνω) στο τραπέζι.
https://www.larissanet.gr/2018/12/13/ta-kleidia-sto-trapezi-parousiastikan-stin-athina-fot/ΒΑΚΧΙΚΟΝ ΤΕΥΧΟΣ 44
https://www.vakxikon.gr/mastorodhmou/