Κυριακή 27 Μαρτίου 2022
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΟΙΗΣΗΣ
Σάββατο 26 Μαρτίου 2022
Ποίηση, Αλεξανδρή Γιώργου
Αντιγραφές και Αναπλάσεις
Πέμπτη 24 Μαρτίου 2022
Πρόσκληση σε παρουσίαση βιβλίου
|
Διαγωνισμός ποιήματος ή πεζόμορφου ποιητικού στοχασμού, αφιερωμένος στον Μανόλη Αναγνωστάκη
Ο Σύνδεσμος Πολιτισμού Ελλάδας Κύπρου / ΣΠΕΚ προκηρύσσει τον 4ο Διαγωνισμό ποιήματος ή πεζόμορφου ποιητικού στοχασμού αφιερωμένο στον Μανόλη Αναγνωστάκη.
Ο Σύνδεσμος Πολιτισμού Ελλάδας Κύπρου / ΣΠΕΚ προκηρύσσει τον 4ο Διαγωνισμό ποιήματος ή πεζόμορφου ποιητικού στοχασμού αφιερωμένο στον σημαντικό ποιητή του Ελληνισμού, Μανόλη Αναγνωστάκη, για νέους ηλικίας 17-39 χρόνων.
Με την 4η Ανθολογία Ποίησης Νέων τιμάται η μνήμη του Ανθρωπιστή και Καθηγητή στο ΑΠΘ Λεωνίδα Παπαδόπουλου, Επίτιμου Μέλους του ΣΠΕΚ, που τιμήθηκε με το Οφφίκιο του Άρχοντος Ρεφενδεράριου του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής. Ήταν λάτρης της Γλώσσας, της Παράδοσης, της Ποίησης όπως και του Μ. Αναγνωστάκη.
Ο 4ος Διαγωνισμός αρχίζει στις 21/3/2022, Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, και λήγει στις 14/4/2022. Οι συμμετέχοντες δεν καταβάλλουν έξοδα συμμετοχής στον Διαγωνισμό.
Α. Προϋποθέσεις συμμετοχής και τρόπος υποβολής του έργου
- Δικαίωμα συμμετοχής έχουν ελληνόφωνες, 17-39 χρόνων, από Ελλάδα, Κύπρο και Ομογένεια.
- Το έργο πρέπει να είναι ανέκδοτο και να έχει γραφτεί για τον Διαγωνισμό «Ανθολογία Ποίησης Νέων ΣΠΕΚ – Για τον Μανόλη Αναγνωστάκη» να μην έχει υποβληθεί σε άλλο Διαγωνισμό σε Ελλάδα, Κύπρο, Ομογένεια και να μην εντάχθηκε σε άλλη Ανθολογία.
- Κάθε νέος /νέα μπορεί να υποβάλει μόνον ένα έργο και να είναι αυθεντικά δικό του.
- Το έργο που υποβάλλει θα είναι α) ποίημα 12-20 γραμμών (90-150 λέξεων) ή β) πεζόμορφος ποιητικός στοχασμός σε κείμενο 16-23 γραμμών (250-370 λέξεων).
- Γραφή σε word, Arial ή Times Roman, μεγέθους 12, με διάστημα γραμμών 1,0.
- Τα έργα που θα υποβληθούν πρέπει να είναι γραμμένα στην ελληνική γλώσσα – πανελλήνια δημοτική και δεν θα περιέχουν ανοίκειες ή υβριστικές εκφράσεις/ λέξεις ακρότητας, ρατσισμού, ναζισμού-φασισμού, εναντίον της ελευθερίας και δημοκρατίας.
- Το ποίημα έχει ως θέμα α) την Ελευθερία β) τη Δημοκρατία ή γ) ελεύθερο.
- Επιπλέον ο κάθε συμμετέχων νέος απαντά με 100 το πολύ λέξεις στην ερώτηση «Πώς νιώθεις όταν γράφεις ποίηση;» και με άλλες 100 λέξεις το πολύ στην ερώτηση «Τι σε εμπνέει ή σε συγκινεί από την ποίηση του Μανόλη Αναγνωστάκη;».
- Ο νέος / η νέα αποστέλλει σύντομο βιογραφικό– το πολύ 70 λέξεων- που να αναφέρει τα εξής: 1. όνομα και επίθετο 2. Χρόνος γέννησης, 3. τόποι γέννησης και διαμονής, 4. μόρφωση/ σπουδές, τίτλοι 5) πού εργάζεται, 6) ασχολίες, χόμπι, στόχοι.
- Οι διαγωνιζόμενοι στέλνουν τα κείμενα (αρ, 4, 8, 9) με e-mail στη διεύθυνση info@cultural-association.org, υπόψη της Κριτικής Επιτροπής, με θέμα ‘Διαγωνισμός ΣΠΕΚ «ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ ΠΟΙΗΣΗΣ ΝΕΩΝ – Για τον Μανόλη Αναγνωστάκη» 2022’.
Β. Έπαθλο διαγωνισμού
Έπαθλο διαγωνισμού: Η Κριτική Επιτροπή βάσει κριτηρίων και ειδικού πλαισίου θα επιλέξει τα καλύτερα μεταξύ των έργων που θα κατατεθούν, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη και τις απαντήσεις στις ερωτήσεις που συνοδεύουν τον Διαγωνισμό.
Τα έργα που θα επιλεγούν, θα ενταχθούν στην 4η Έντυπη Ανθολογία Ποίησης Νέων του Συνδέσμου Πολιτισμού Ελλάδας Κύπρου «Για τον Μανόλη Αναγνωστάκη». Η Ανθολογία θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις ΣΠΕΚ – Αρχύτας και θα διατίθεται διεθνώς κατόπιν παραγγελίας. Επιπλέον, η εν λόγω Ανθολογία καθώς και οι νέοι / νέες που τα έργα τους θα περιλαμβάνονται σ’ αυτήν θα προβληθούν σε Ελλάδα, Κύπρο, Ομογένεια μέσα από ειδική εκπομπή του Web Radio TV “Solomos” του Συνδέσμου ΣΠΕΚ, θα παρουσιαστούν στην Ψηφιακή Λέσχη Ανάγνωσης Δ.Α.Δ.Α. του ΣΠΕΚ, καθώς και στο Φεστιβάλ Βιβλίων του ΣΠΕΚ στη Θεσσαλονίκη.
Δευτέρα 21 Μαρτίου 2022
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ
Ιστορικό: Η Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης εορτάζεται κάθε
χρόνο στις 21 Μαρτίου. Η αρχική ιδέα ανήκει στον ποιητή Μιχαήλ Μήτρα, ο οποίος
το φθινόπωρο του 1997 πρότεινε στην Εταιρεία Συγγραφέων να υιοθετηθεί ο
εορτασμός της ποίησης στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες, και να οριστεί
συγκεκριμένη μέρα γι’ αυτό.
Την εισήγησή του υιοθέτησε ο τότε πρόεδρος της Εταιρείας
Κώστας Στεργιόπουλος και η ποιήτρια Λύντια Στεφάνου πρότεινε ως ημέρα εορτασμού
την 21η Μαρτίου, πρώτη ημέρα μετά την εαρινή ισημερία, που συνδυάζει το φως από
τη μία και το σκοτάδι από την άλλη, όπως η ποίηση, που συνδυάζει το φωτεινό
πρόσωπο της αισιοδοξίας με το σκοτεινό του πένθους. Η πρώτη Ημέρα Ποίησης
γιορτάστηκε το 1998 στο παλιό ταχυδρομείο της πλατείας Κοτζιά και είχε μεγάλη
επιτυχία.
Την επόμενη χρονιά ο συγγραφέας Βασίλης Βασιλικός,
πρέσβης της Ελλάδας στην UNESCO, εισηγήθηκε στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του
οργανισμού η 21η Μαρτίου να ανακηρυχθεί Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, όπως η 21η
Ιουνίου είναι Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής. Οι Γάλλοι, οι Ιταλοί, οι Τυνήσιοι και άλλοι πρέσβεις
από χώρες της Μεσογείου υποστήριξαν την εισήγηση και η ελληνική πρόταση
υπερψηφίστηκε.
Τον Οκτώβριο του 1999, στη Γενική Διάσκεψη της UNESCO στο
Παρίσι, η 21η Μαρτίου ανακηρύχθηκε Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης. Το σκεπτικό της
απόφασης ανέφερε: «Η Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης θα ενισχύσει την εικόνα της
ποίησης στα ΜΜΕ, ούτως ώστε η ποίηση να μην θεωρείται πλέον άχρηστη τέχνη, αλλά μια τέχνη που
βοηθά την κοινωνία να βρει και να ισχυροποιήσει την ταυτότητά της. Οι πολύ
δημοφιλείς ποιητικές αναγνώσεις μπορεί να συμβάλλουν σε μια επιστροφή στην
προφορικότητα και στην κοινωνικοποίηση του ζωντανού θεάματος και οι εορτασμοί
μπορεί να αποτελέσουν αφορμή για την ενίσχυση των δεσμών της ποίησης με τις
άλλες τέχνες, καθώς και με τη Φιλοσοφία, ώστε να επαναπροσδιοριστεί η
φράση του Ντελακρουά “Δεν υπάρχει τέχνη χωρίς ποίηση”».
ΠΕΡΙ
ΠΟΙΗΣΗΣ
Είναι
γνωστό
πως
την έμπνευση
ενεργοποιεί
το
άγγιγμα
της
σκοτεινής του θεότητας
τρέφουμε
μια υποχθόνια ελπίδα
ή
ματαιοδοξία
ή
απελπισία
ή
ότι όνομα σου πρέπει
πως
στο ναυάγιο
της
εφήμερης ύπαρξής μας
θα
επιπλεύσει
ένα
ποίημα
Μαστοροδήμου Χρύσα, Κλειδιά στο τραπέζι, 2018
Ποίηση, Σπαθάρα Αγάπη
Κάθε βράδυ πάσχιζε
απεγνωσμένα
να βάλει ένα τέλος
σε ό,τι ανεπανόρθωτα
τον είχε πληγώσει.
Δεν μπορούσε
να ξεχάσει.
Ένα ανεπαίσθητο
σφίξιμο στο στήθος
πρόδιδε με βία
όλα
όσα είχε περάσει.
Το επόμενο πρωί
μετρούσε
ένα ακόμα αγκάθι
στη πληγωμένη του
σάρκα
αναδύοντας σταγόνες
από το άρωμα
της τρυφερής του
καρδιάς.
Κατά βάθος πίστευε
πως γίνονται
θαύματα
έχοντας τη γεύση
της ανοιχτής πληγής
στο στόμα.
Αγάπη Σπαθάρα
21/03/2022
Σάββατο 19 Μαρτίου 2022
Οι άνθρωποι στις κορνίζες, Ζαραμπούκα Γιάννη
Κριτικό σημείωμα για τη νέα ποιητική συλλογή του Ζαραμπούκα Γιάννη: « Οι άνθρωποι στις κορνίζες », Εκδόσεις
Συρτάρι 2021, Μαστοροδήμου Χρύσα
Η Ποίηση
είναι ένα πουλί
πολύ μικρό, πολύ πικρό, πολύ φοβισμένο,
γι' αυτό και οι γυναίκες ταράζονται μόλις το δουν
Άλλες το κρύβουν μες στους Καθρέφτες τους
Άλλες σε Βαθιά Συρτάρια
κι Άλλες Βαθιά μες στο Σώμα τους..
Οδυσσέας Ελύτης
Με τον ιδιαίτερο τίτλο: «οι άνθρωποι στις κορνίζες» ο ποιητής προκαλεί το ενδιαφέρον του αναγνώστη και τον προσκαλεί στην ποιητική θέαση του κόσμου του, μέσω μιας καλαίσθητης και προσεγμένης συλλογής από τις εκδόσεις Συρτάρι.
Η δεύτερη ποιητική συλλογή του νέου ποιητή, αρθρογράφου Ζαραμπούκα Γιάννη έρχεται να επιβεβαιώσει τις προσδοκίες που καλλιέργησε με την προηγούμενη ποιητική του συλλογή «Το αναπόφευκτο της μοναξιάς» και να αποδείξει ότι η ποίηση είναι για αυτόν ο άνθρωπος - κατ’ ουσίαν - πέρα από την κορνίζα. Καταθέτοντας εικοσιπέντε ποιήματα σε ελεύθερο στίχο καταφέρνει – παρά το νεαρό της ηλικίας του- να αποδείξει ότι πρόκειται για έναν ώριμο ποιητή που διαθέτει την αυτογνωσία, την ευαισθησία και την «ενσυναίσθηση» να διεισδύσει πρωτίστως στον εαυτό του και κατά δεύτερο λόγο να κατανοήσει και να δικαιολογήσει, εν μέρει, τον κοινωνικό περίγυρο που προκαθορίζει νόρμες και συμπεριφορές. Πόσο χρόνο αλήθεια δεν καταναλώνει ο άνθρωπος για να απαλλαγεί από τις προσδοκίες του εκάστοτε περιβάλλοντος και να εντρυφήσει βαθιά στο «είναι» του πέρα από την κορνίζα που προορίζεται να τοποθετηθεί εκεί η «προδιαγεγραμμένη πορεία του;»
Η ποίηση του Ζαραμπούκα είναι ένα ταξίδι προς τα μέσα, ένα ταξίδι αυτογνωσίας κυρίως, αλλά καταφέρνει να θίξει και πολλά κοινωνικά στερεότυπα που ταλανίζουν μακρόθεν και παλαιόθεν την ανθρώπινη ιδιοσυγκρασία. Είναι εμφανής η προσπάθεια του ποιητή να αμφισβητήσει την καθεστηκυία τάξη πραγμάτων – γεγονός που κάνει το λόγο του αξιοπρόσεκτο και προκαταβάλλει θετικά για την ποιητική του πορεία- . Ο ίδιος διαβάζει και γράφει πολύ για τα βιβλία μετατρέποντας τον σε ένα πολύ καλό γνώστη της νεότερης λογοτεχνίας και ποίησης, στοιχεία, που αποτελούν, κατά τη γνώμη μου, τα εχέγγυα για την εξέλιξη ενός δημιουργού. Η ποίηση του προβληματίζει και αποτελεί γροθιά στο στομάχι τονίζοντας έμμεσα τη δύναμη που πρέπει να διαθέτει ο σύγχρονος άνθρωπος για να αντισταθεί σθεναρά στον περίγυρο του, να βρει την ταυτότητα του μέσα σε ένα αυστηρά δομημένο πλαίσιο, και κυρίως να την αποδεχτεί ο ίδιος. Διαβάζοντας κάποια από τα ποιήματα του μου ήρθαν στο νου οι στίχοι του Αναγνωστάκη : «Σαν πρόκες πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις…» και αυτό είναι κάτι που δε συναντά κανείς συχνά. Με χαροποιεί το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια διαβάζω καλή ποίηση από νέους ανθρώπους και αυτό είναι αισιόδοξο. Το ποίημα Μπαμπάς θεωρώ ότι είναι από τα πιο δυνατά αυτής της συλλογής χωρίς να είναι ήσσονος σημασίας και τα υπόλοιπα:
Μπαμπάς
Μπαμπά,/ σταμάτησα να παίζω με τις κούκλες./ Τις φούστες της μαμάς/ξανά δε φόρεσα./ Με στρίμωξα βίαια στα μποτίνια σου./ Με πονούν, μα τα υπομένω./ Τις πεθυμιές της σάρκας/ ξήλωσα και το σακάκι σου,/το μαύρο, ανάλλαχτο φορώ./ Τυλίγομαι σφιχτά στο ύφασμα του/και πότε πότε σκύβω και μυρίζω/ τη σερνική υπογραφή της παρουσίας σου./ Με τα χρόνια συνήθισα/σκέτο να πίνω και το ουίσκι./
Στον καθρέφτη ώρες με κοιτώ./ Η ανάγκη για ομοιότητα/βαριά και μ ’ έχει συνθλίψει./Τίποτα ωστόσο δεν είναι ίδιο./ Μόνο τα μάτια, δάση καμένα,/ πόσο μοιάζουνε με τα δικά σου./ Φοβάμαι την ομοιότητα αυτή,/ φοβάμαι την απουσία,/αλλά κυρίως φοβάμαι αυτή την παρουσία/ που με αλλάζει.
Κεντρικός άξονας της ποίησης του ο σύγχρονος άνθρωπος με τις αγωνίες, τις ματαιώσεις και την αέναη προσπάθεια να βρει την αλήθεια του μέσα και πάνω από αυτό που του προβάλλουν ως αδιαμφισβήτητο modus vivendi. Τα ποιήματα γραμμένα σε ελεύθερο στίχο ακολουθώντας ωστόσο μια ποιητική αρμονία και ενίοτε φλερτάροντας με τον υπερρεαλισμό καθιστούν τη γραφή του Ζαραμπούκα γοητευτική και ενδιαφέρουσα όπως στο ποίημα Η κυρία «Π»:
Η κυρία «Π» ισορροπεί στο κράσπεδο/πάνω σε ψηλά τακούνια./ Γύρω αυτοκίνητα περνούν./ Γλιστρούν οι στιγμές./ Ξοδεύει μια ζωή,/ προσπαθώντας/ να μην πέσει./ Ο ποδόγυρος της φούστας/ φουσκώνει κάθε τόσο./ Κεφάλι Μέδουσας/ καταπίνει αχόρταγα/ τ’ αρσενικά./ Στα περιστέρια, τα περαστικά,/ δίνει ψίχουλα γερασμένης σάρκας/ που ‘χει στις τσέπες της φυλάξει./ Τις μέρες με ηλιοφάνεια/ ανοίγει ομπρέλα,/ τα κόκαλα που εξέχουν,/ ο ήλιος να μην κάψει.
Τα
ποιήματα του είναι εν τέλει αυτοτελείς ιστορίες αυτογνωσίας. Οι "άνθρωποι
στις κορνίζες" δεν είναι παρά τα καλούπια που ο καθένας οφείλει να
γκρεμίσει. Αυτός άλλωστε δεν είναι και ο ρόλος της ποίησης; Να καταργεί το
δεδομένο και το αυτονόητο. Να φέρνει στο φως τις αλήθειες του δημιουργού του
και να καλεί τους αναγνώστες στο δικό τους ταξίδι αυτογνωσίας.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ: Ο Γιάννης Ζαραμπούκας γεννήθηκε στη Νυρεμβέργη, μεγάλωσε στη Λάρισα, ενώ κατάγεται
απ' την Κοζάνη και σπούδασε στο ΑΤΕΙ Αθήνας, στο τμήμα της Εργοθεραπείας. Διατηρεί τη διαδικτυακή λογοτεχνική σελίδα
Vivlia4U και το αντίστοιχο blog, ενώ συνεργάζεται με ποικίλα ηλεκτρονικά έντυπα
όπου φιλοξενούνται άρθρα του, βιβλίο-απόψεις και σύντομα διηγήματα. Έχει
εκδώσει 2 ποιητικές συλλογές "Το αναπόφευκτο της μοναξιάς" εκδόσεις
"Πνοή" και πρόσφατα η δεύτερη ποιητική του συλλογή από τις εκδόσεις
Συρτάρι: « Οι άνθρωποι στις κορνίζες».
Τρίτος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ποίησης «ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ 2022»
Προκήρυξη Η’ Λογοτεχνικού Διαγωνισμού από το Πετρίδειο Ίδρυμα
1ος Διεθνής Λογοτεχνικός Διαγωνισμός Ποίησης από την ΔΗΚΕΠΑ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ και την Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών
Η Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Αιγιαλείας και η Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών, προκηρύσσουν τον 1ο Διεθνή Λογοτεχνικό Διαγωνισμό Ποίησης.
ΟΡΟΙ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Θέμα του διαγωνισμού: Ελεύθερο
Η Ένωση Λογοτεχνών Κύπρου (Ε.Λ.Κ.) προκηρύσσει διαγωνισμό ποίησης
Διαγωνισμός διηγήματος από το βιβλιοπωλείο Βιβλιοπηγή
Λογοτεχνικός διαγωνισμός διηγήματος με τίτλο "Ένα ίχνος ελπίδας"
Το ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο ΒΙΒΛΙΟΠΗΓΗ προκηρύσσει διαγωνισμό διηγήματος με τίτλο "Ένα ίχνος ελπίδας". Τα διηγήματα που θα υποβληθούν για το διαγωνισμό θα πρέπει να μην υπερβαίνουν σε έκταση τις 800 λέξεις.
Οι συμμετέχοντες μπορούν να υποβάλλουν τα διηγήματά τους μέχρι τις 30 Απριλίου 2022. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι οι συμμετέχοντες να μην έχουν εκδώσει κανένα συγγραφικό έργο.
Ο νικητής θα κερδίσει μια δωροεπιταγή για αγορές αξίας 100 ευρώ από το βιβλιοπωλείο ΒΙΒΛΙΟΠΗΓΗ. Το διήγημα που θα κερδίσει στο διαγωνισμό θα δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα μας.
Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού θα ανακοινωθούν μέχρι τις 15 Μαΐου 2022.
Ξεκινήστε το γράψιμο, εμπνευστείτε και στείλτε μας κι εσείς το δικό σας διήγημα!
Ευχόμαστε ένα δημιουργικό ταξίδι σε όλους! Καλή επιτυχία!
https://www.vivliopigi.gr/logotechnikos-diagonismos.html